Nyheter

Lykke vil ha mer matglede

MATGLAD: Bunnpris & Gourmet skal være store, matglade butikker med betjente ferskvaredisker, spennende oster og stort utvalg. Nå vil kjeden bygge flere slike over hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Christian Lykke er på besøk i Bunnpris & Gourmet Tyholt i Trondheim, butikken som topper salgsstatistikken for 2007. Kjøpmann Bengt Erik Haugnæss bidro i .or med en nettoomsetning på 74,3 millioner kroner.

Mer matglede

Bunnpris har tre Bunnpris & Gourmet-butikker,;alle er på hjemmebane i Trondheim. Butikkene på Tyholt, Nidarvoll og Nyborg fikk i .or en samlet omsetning på 189 millioner kroner, og trioen er på bestselgerlisten i kjeden. Det har gitt Lykke mersmak. Nå skal det bli flere slike butikker over hele kjedenettet.

- Vi kommer til å bygge om flere av våre butikker til Bunnpris & Gourmet. Det er spesielt butikker med en omsetning på over 40 millioner kroner som er aktuelle for ombygging og oppgradering, sier Christian Lykke, som er direktør, kjøpmann og storaksjonær i I. K. Lykke, selskapet som kontrollerer Bunnpris.

En av butikkene som blir Bunnpris & Gourmet, er Bunnpris Elgeseter i Trondheim. Butikken som ligger like ved St. Olavs Hospital, er tredje størst i kjeden. Av frykt for å miste kunder blir det bygd en helt ny butikk på nabotomten, og når den er ferdig, stenger dagens butikk dørene. - Vi passer godt på kundene våre, sier Lykke.

Sterk vekst

I fjor omsatte Bunnpris for 3,862 milliarder kroner, en vekst på sterke 21,98 prosent. Det betyr at kjeden tar nye markedsjafs. Lønnsprosenten økte fra 9,3 til 9,8 prosent. I år er lista lagt på 4,6 milliarder kroner, en vekst på 20 prosent. Antall butikker skal økes fra 180 til 210. Planen er å øke salget med 1,5 milliarder kroner de neste to årene. - Vi bør øke med 30 nye butikker per år, men det er ikke like lett å øke som før. Tilgangen på Icakjøpmenn er ikke lenger noe ras. Men vi ser oss rundt over hele landet, sier Christian Lykke, som sier følgende om forholdet til Norgesgruppen, som er både konkurrent, grossist og samarbeidspartner:

- Ettersom vi er et stebarn prøver vi å være best i klassen. Så får vi bare leve med at vi også konkurrerer på butikksiden. Jeg har nok lettere for å akseptere det enn faderen (Trond Lykke). Jeg er så fersk i dette gamet at jeg ikke har med meg hele forhistorien. Så det er greit nok for meg. Det bare er sånn det er, sier Christian Lykke.

- Dere har selv inngått en avtale om assosiert medlemskap i Bunnpris-kjeden med Eide Handel?

- Ja, og det kan godt komme flere slike avtaler. Vi ønsker å knytte til oss gode kjøpmenn og gode butikker. Vi håper selvsagt at det kan bli noe mer ut av slikt samarbeid på sikt. I første omgang betyr det økt volum for oss.

Familien i tv-reklame

Mens Christian Lykke har en sentral rolle i ledelsen, arbeider broren Ivar som filmkunster i Oslo. Brødrene er storaksjonærer etter at faren Trond Lykke har overført mange av sine aksjer. Men makten og det siste ordet i familiebedriften, den har nestoren beholdt.

- Broren min følger med, og av og til drar han rundt og ser på noen av butikkene i Oslo. Da sender han gjerne en rapport om hva han mener. Det er bare artig det, sier Christian Lykke.

Det hender også at det dukker opp en og annen overraskelse i beste sendetid. - Jeg oppdaget broren min så vidt i en Coop-reklame på .ernsynet. Her om dagen dukket et søskenbarn opp i en Ica-reklame. Fortsetter det sånn, dukker vel farmoren min opp i en Rema 1000-reklame, smiler Christian Lykke.

Powered by Labrador CMS