- Jeg prøver å ha samme utvalget som de andre butikkene i kjeden. Det betyr at det er skikkelig trangt om plassen i hyllene, sier Magnar Lie til Handelsbladet FK. For å rydde plass til et større utvalg, har kjøpmannen tatt noen egne hyllegrep. Kartongene fra leverandørene blir delt opp for å gjøre plass til flere produkter. Det er ikke helt etter boka, men det virker.
- Med en så liten butikk er du nødt
til å være kreativ. Her finner du 3 500
artikler i hyllene, selv om vi egentlig ikke har plass til det. Det er vel derfor vi selger såpass bra. Kundene tenker ikke over at vi egentlig er en liten butikk, sier Lie.
Drømte om 30
Den lille dagligvarebutikken ble etablert i 2006 da Bunnpris overtok lokalene etter et nedlagt postkontor. Optimistene på kjedekontoret drømte om en nettoomsetning på 30 millioner kroner. I 2007, i butikkens første hele driftsår, omsatte Bunnpris Leuthen for 30,55 millioner kroner og butikkselskapet satt igjen med et overskudd på 1,46 millioner kroner.
- Jeg trodde ikke det var mulig å nå målet på 30 millioner kroner, men der tok jeg feil. Det har vært helt utrolig, sier Magnar Lie og smiler fornøyd.
I 2008 fikk Bunnpris Leuthen en omsetning på 34 millioner kroner, og 2009-lista er lagt på 37 millioner kroner. - Vi nærmer oss grensen for hva som er mulig å få ut av våre 100 kvadratmeter. Kanskje 40 millioner kroner, litt avhengig av hva som skjer med boligbygging, veiarbeid i nærområdet og konkurrenter. Men da må jeg få et par år på meg, sier kjøpmannen.
Sosiale antenner
Det bor mange eldre og enslige i nærområdet til butikken. Det er en viktig kundegruppe som kjøpmannen ønsker å ta vare på. Det er også mange studenter som bruker Bunnpris Leuthen som nærbutikk. Rimi, Rema 1000 og Bunnpris-butikken i Munkegaten er de tre nærmeste sentrumskonkurrentene.
- Vi har en helt utrolig gjeng med ansatte, det er nok en viktig årsak til at det går så bra. Med vår kundekrets er det viktig at vi har ansatte med sosiale antenner, og det lille ekstra som får folk til å føle seg velkommen. Jeg har fått mange tilbakemeldinger på at det er en viktig del av kundeforholdet, sier kjøpmann Magnar Lie mens tre av de ansatte i butikken, Kirsti Berg Jensen, Beate Lindblom og Melissa Øyangen, demonstrerer nettopp godt humør foran journalistens kamera.
Mest åpent
Butikken åpner klokken syv om morgenen og stenger ikke før midnatt. Ingen dagligvarebutikk i Trondheim sentrum har lengre åpningstid. Det trekker også kunder.
- Nå skal jeg være forsiktig så jeg ikke skryter på meg en ny konkurrent, men den siste timen mellom klokken
2300 og 2400 er veldig bra. Den er bedre enn de fire første timene på formiddagen, sier Lie.
Hver dag har butikken besøk av mellom 1 000 og 1 200 kunder.På søndagene er det mellom 2 000 og 2 500 kunder som er innom butikken.
- 89,60 på hverdagene og 95,60 på søndagene. Det varierer litt, men i snitt ligger det der. Så vi har mye småhandel. Vi har lite parkering, så de fleste kundene bærer med seg handelen. Derfor får vi aldri den store helgehandelen, sier kjøpmannen.
- Med en så liten butikk og så mye varer; leveransene fra industrien må være en logistikkmessig utfordring?
- Det må være en knirkefri logistikk dersom dette skal funke. Derfor stabler vi selv varene, da får vi utnyttet plassen best. Jeg bestiller varene søndag kveld, og mandag formiddag klokken 1100 er Asko her. Jeg får også varer på fredag. Asko er bare kjempemessig, det må jeg bare si. Før Asko kommer, så har jeg fått brød, Coca-Cola, Ringnes, Bama og andre som leverer direkte. Med så lite plass er det viktig at alt skjer etter planen, sier kjøpmannen og smiler.
Et godt sted
Bunnpris Leuthen eies av Bunnpris, som kontrolleres av Lykke-familien og selskapet til driftsdirektør Jonny Sørå. Magnar Lie er ansatt som butikksjef og får dermed tilgang på en bonuspott på 30 prosent av butikkoverskuddet. Lie har arbeidet i 18 år i Bunnpris, og han er strålende fornøyd.
- Et utrolig godt sted å være. Det er en kjempebra arbeidsplass med gode betingelser og stor takhøyde, og samtidig skjer det noe hele tiden. Dessuten får vi lov til å være kjøpmenn. Denne butikken driver jeg som om den var min egen. Det er kanskje derfor det nesten ikke slutter kjøpmenn i kjeden, sier Magnar Lie.