Nyheter

Lykkes virkelig Lidl?

«Vi tror ikke at de første oversiktene over markedsandeler for hele bransjen inkludert Lidl over et helt år, vil vise at kjeden har gjort det like godt som disse tallene for siste kvartal 2004 forteller.»

Publisert Sist oppdatert

De første kvartalstallene for Lidl siden kjeden etablerte seg i Norge, er overraskende gode. De tilsvarer en årsomsetning på 75 millioner kroner i året pr butikk. Korrigerer vi for at butikkene med tiden kommer til å få færre og færre langveisfarende kunder etterhvert som det åpner flere Lidl-butikker, snakker vi likevel om en gjennomsnittlig årsomsetning på 50 millioner etter kannibalisering.

Tallene fra GfK viser en markedsandel for Lidl på åtte prosent blant de 289 000 innbyggerne i de ti kommunene der kjeden har hatt butikker i drift siden september. Det betyr slett ikke at Lidl vil få åtte prosent markedsandel i hele Norge med det første ? til det kommer ikke kjeden til å åpne mange nok butikker. Men det betyr likevel at det har gått bra for Lidl i Norge så langt.De fleste andre rapporter som kommer ut av det fremdeles relativt lukkede kjedesystemet, tyder på litt andre tall. At Lidl ville kvitte seg med arbeidstagere etterhvert, visste vi. Servicenivået i starten var også i Norge høyere enn det som passer en ekstremlavpriskjede. At butikker har redusert arealet og ikke lenger holder den standardstørrelsen og det faste utseendet som ble fremstilt som så viktig, var mindre ventet.De mange meldingene om parkeringsplasser og butikker som er langt fra overfylte, forteller også en annen historie: Om en kjede som ikke er blitt noen stor slager blant norske forbrukere. Ennå, i hvert fall.

Vi skal ikke trekke markedsandelstallene i tvil. Vi skal heller ikke avvise at Lidl kommer til å gjøre det godt i Norge på sikt. Når butikkene er flere, produktene bedre kjent og kjeden har tatt de tapene den er forberedt på å få over en periode på flere år.Men vi tror ikke at de første oversiktene over markedsandeler for hele bransjen inkludert Lidl over et helt år, vil vise at kjeden har gjort det like godt som disse tallene for siste kvartal 2004 forteller. Lidl har skaffet seg en gruppe lojale kunder og en gruppe mindre hyppige kunder, og etablert seg raskt og greit på det norske markedet. Men kjeden er langt unna å bli den revolusjonerende, nærbutikk-drepende kraften som enkelte fryktet.Lidl er kommet for å bli. Men det vil ta tid før kjeden når opp i de store markedsandelene.

Powered by Labrador CMS