Nyheter

Må snart dele

MAJORSTUEN I OSLO: Snart må Mix dele det sukkerfrie smågodtet med andre. I løpet av 2005 vil flere kjeder tilby et sukkerfritt alternativ i smågodt-reolene.

Publisert Sist oppdatert

Fokuset på sukker som et helseproblem er i ferd med å påvirke kundene. Dette har produsentene tatt inn over seg. På den nylig avholdte ISM-messen i Köln var dette tydelig merkbart med mye mer sukkerfritt enn i fjor, forteller både markedssjef Jannicke Næss i Mix og Geir Brettengen i Brynild.Mix har tatt tak i dette for lengst. I august kom fem sukkerfrie alternativer i smågodtsortimentet. Til nå har de vært alene på det norske markedet..Geir Brettengen forteller at Location så vidt har begynt med sukkerfritt i løsvekt.? Alle kjedene er veldig interesserte i dette for tiden. I løpet av året vil trolig flere kommer til. For eksempel har Shell tenkt tanken, men ikke kommet med noe lanseringstidspunkt ennå.

Like godt?Det jobbes på spreng med å få sukkerfritt til å smake like godt som det sukkerholdige godteriet. I løpet av dette året og neste år vil det bli prøvd ut nye sukkererstatninger.? Vår hovedutfordring er å gjøre produktene bedre på smak. Men det er også en utfordring å holde prisen nede. Siden sukkerfritt produseres i mindre volumer, er prisen for høy, sier Brettengen.Det sukkerfrie vil aldri true det sukkerholdige.? Volumene vil ikke bli verdens største, men skal være et alternativ til det sukkerholdige til kundene.Mix har til sammen tatt inn 16 200 kilo, og det er en svært liten del av totalen på løsveksgodteriet, rundt en prosent, antyder Brettengen.? Mix har vært en slags pioner på dette. De har gjort det på en smart måte ved å la det gå inn i den eksisterende løsningen. Det er en utfordring for butikkene å merke det så forbrukerne ser hva de kjøper.

TV-kampanje Mix har tatt inn fem sorter smågodt av vingummi- og lakrisprodukter. Boksene med sukkerfritt er merket med et eget smil-merke.I januar hadde Mix en kampanje der det sukkerfrie smågodtet ble presentert i TV-reklame. Kampanjen ble fulgt opp i butikkene med bannere og synliggjøring av smil-merket som de sukkerfrie variantene er merket med.Tilbakemeldingene fra kioskene tyder på at sukkerfritt blir godt mottatt blant kundene. Mix har opplevd at folk ringer og spør hvor det fås kjøpt, og det er spesielt, ifølge markedssjef Jannicke Næss.

Vil videreutvikleMålgruppen er særlig mødre med barn og unge kvinner. Det er de som er mest helsebevisste.? Har dere vurdert å gi godterier navn som appellerer mer til menn, slik brusprodusentene gjør?Næss kan ikke komme på hva det skulle være.? Til å begynne med kaller vi det rett og slett «sukkerfritt». Ellers vil markedsføringen bli for komplisert, sier hun.Hun synes det er naturlig at Mix har kastet seg på trenden tidlig.? Som den største kioskkjeden i Norge har vi et visst ansvar for å videreutvikle kategorien godteri, sier hun.Flere varianter vil trolig komme som sukkerfrie, men sjokoladen byr på problemer.? Sukkerfri sjokolade er vanskelig å få god nok. Vi har en spesiell oppfatning av hvordan sjokolade skal smake.

Powered by Labrador CMS