Nyheter

- Må være lokalt

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

SHANGHAI: Hvis ikke ledelsen forstår det lokale markedet, er det umulig å lykkes. Det konstaterer

Wal-Marts Kina-sjef, Ed Chan.

Wal-Mart er størst i verden, men langt fra å være mest utbredt. Konsernet har konsentrert seg om noen få markeder, lyktes i noen, og bommet fullstendig i andre. Tyskland er blant de store floppene, mens Mexico er et eksempel på et land der W-M har fått det til.

Ed Chan har forklaringen på hvordan det skal gå bra i Kina - en begrunnelse som samtidig antyder hvorfor det gikk feil i Tyskland (der påklistrede glis og firma-kamprop etter USA-modell ikke passet inn), og hvorfor servicehandelen sliter i Kina (der alle bygger, men ingen helt vet hvorfor): lokal kompetanse.

- Lokale mennesker er viktig. Hvis ikke ledelsen forstår det lokale markedet, hjelper det ikke hvor gode planene er; de kan aldri settes ut i livet på en vellykket måte, sier Chan.

- Wal-Mart har gjort enorme anstrengelser for å lokalisere talent. Når vi etablerer oss i en ny by, ser vi etter lokale talenter, sier han. Wal-Mart har 83 butikker i Kina, fordelt på 46 byer og 18 provinser.

- Forskjellene er store. I Shanghai er folk glad i det søte. Kantonesisk kjøkken er lett, mens maten i nordøst er salt, forteller Ed Chan.

Powered by Labrador CMS