Nyheter

Må være på hugget, ellers tar kjedene alt

Adm. direktør Martin Klafstad i Kavli Norge vet hva som skjer dersom ikke leverandørene er på hugget med innovasjon og nyheter som øker salget. – Da tar dagligvarekjedene selv over rollen som innovatør. Den som sover i timen, lever farlig, sier Klafstad.

Publisert Sist oppdatert

Den tidligere innkjøpsdirektøren i Rema 1000 er på plass som adm. direktør i Kavli Norge. Det er en nyopprettet stilling som gjør at konsernsjef Erik Volden får frigjort mer tid til den internasjonale virksomheten i merkevarehuset Kavli. Nå pendler Martin Klafstad mellom hovedbasen i Bergen og kontoret i Oslo.

I fjor omsatte den norske virksomheten for første gang for mer enn én milliard kroner. For Martin Klafstad er lavprisjaget byttet ut med meieriprodukter, smelteost, kjeks og flatbrød.

– Vi må jobbe enda smartere og enda raskere. Det betyr vekst, innovasjon og nyheter i kategoriene. Enten vi liker det eller ikke, så er valget enkelt: Leverandører som ikke henger med når det gjelder vekst, lever farlig. Handelen står klar til å ta over med egne merker, egne konsepter og egen produksjon dersom det ikke skjer noe. Derfor er det viktig for Kavli å være enda mer på hugget, sier den nye Norgessjefen til Handelsbladet FK.

– Du har de siste årene vært landets mest profilerte lavprisjeger; hvordan var det å bytte banehalvdel?

– Overgangen er ikke så stor som mange tror. Det dreier seg om dagligvarer og forbrukere, selv om innfallsvinkelen er forskjellig.

Les helse intervjuet med Martin Klafstad i denne ukens papiravis

Powered by Labrador CMS