Nyheter

Magnus Berger blir Mondelez-globetrotter

Magnus Berger er plukket ut til Mondelez Internationals prestisjeprogram Commercial Globetrotters. Fra nyttår bytter han ut Freia Melkesjokolade med Milka.

Publisert Sist oppdatert

– Det blir en helt ny og verdifull erfaring, og det blir svært interessant å se hvordan selskapet opererer i andre land. Bare det å skulle flytte og etablere seg i Brussel blir jo en omstilling, men en spennende en som sådan, sier Magnus Berger.

Berger er produktsjef for Freia Melkesjokolade og Freia Premium i Mondelez Norge, men snart er det duket for ny arbeidsplass, ny stilling og nye ansvarsområder. Berger har nemlig sluppet gjennom nåløyet i Mondelez sitt prestisjefylte, europeiske talentutviklingsprogram Commercial Globetrotters, og skal jobbe som trade marketing-ansvarlig i Belgia for merkevarene Milka, Côte d’Or, Philadelphia og LU i 2014.

Av opprinnelig 150 søkere har Mondelez gjennom flere omganger silt ut kandidatene. Etter omfattende tester, blant annet under en to-dagers samling i Zürich, står 17 talenter igjen. De er blitt testet på alt fra problemløsning til kommunikative egenskaper, og nå ønsker selskapet å gi dem nye utfordringer som skal bidra til å forme dem til morgendagens ledere. En verdifull bieffekt av programmet er nettverksbygging og dessuten større forståelse av hvordan selskapet fungerer på tvers av avdelinger og landegrenser.

– I tillegg til jobben som trade marketing-ansvarlig, skal jeg jobbe sammen med de øvrige 16 på et felles kommersielt prosjekt, forteller Berger, som fastslår at han ikke vil få tid til å kjede seg under utvekslingsperioden.

Nå er han spent på arbeidsoppgavene som venter. – Det skal bli interessant å jobbe med nye, sterke merkevarer, og å lære om hvordan de jobber med dem i Belgia. Ellers har jeg inntrykk av at de har en litt annen struktur på trade marketing-stillingen enn hva vi har her hjemme, med hovedvekt på strategisk tenkning, kategoristyring og -utvikling, sier Berger.

– Er du god i fransk?

– Nei, men jeg har akkurat meldt min interesse for franskkurs, smiler Berger, og legger til: – Men i det daglige vil det gå i engelsk. Mondelez er jo et internasjonalt selskap, og det snakkes mye engelsk her i Oslo, også.

Og apropos fransk: Når Berger setter kursen mot Brüssel, setter samtidig en fransk produktsjef fra Globetrotter-programmet seg på et fly til Oslo for å fylle plassen hans.

– Det er ikke skummelt å slippe en franskmann løs på nasjonalklenodiet, Freia Melkesjokolade?

– Nei, det kommer til å gå helt fint. Og akkurat som jeg vil få god hjelp og støtte i Brussel, vil hun få det her i Norge. Jeg er jo heldigvis ikke alene om ansvaret her hjemme, vi er et team, understreker Berger overfor Handelsbladet FK.

Under oppholdet i Brussel vil Berger få en seniorleder som mentor, og dessuten en egen trainee som kan bistå ved språkutfordringer. Her er alt lagt til rette for en vellykket utveksling.

– Det er noe som overrasket meg da jeg først begynte i Mondelez, at det fantes så utrolig mange utviklingsmuligheter, både i Norge og utenlands for den som har lyst til å flytte på seg, sier Magnus Berger. Selv begynte han som nyutdannet i logistikkavdelingen, før han gikk tilbake til studiene og fullførte en master i strategi, organisasjon og ledelse i Danmark. Da han var ferdig, fikk Berger plass i markedsavdel-ingen hvor han har fått stadig større ansvarsområder.

– Det at man kan bevege seg på tvers av avdelinger, gjør at man får økt forståelse for hvordan ting henger sammen i verdikjeden, sier Berger, som til daglig har stor nytte av erfaringene fra arbeidsåret i logistikkavdelingen.

Powered by Labrador CMS