Nyheter

Majones mot strømmen

FETT SALG: Midt i helsetrenden øker salget av majones, remulade og dressing med nesten 12 prosent. Men helt usunt skal det ikke være her, heller: Vita Hjertego' majones er det eneste av de største produktene som tar markedsandeler.

Publisert Sist oppdatert

Vita Hjertego' høster priser og gjør det godt i den ene varegruppen etter den andre. Nå føyer majonesen seg inn i rekken.

- Vi er veldig fornøyde med utviklingen. Vita Hjertego' går veldig bra som merke, sier Kristin Holter, fungerende merkevaredirektør i Mills.

Velger dyrere

Dagligvarehandelen solgte majones for 322 millioner kroner, dressing for 163 millioner og remulade for 26 millioner i fjor. For første gang passerte varegruppen en halv milliard i omsetning. 510,8 millioner kroner er en økning på 11,8 prosent.

Samtidig velger kundene dine dyrere produkter enn tidligere. Verdien på disse produktene øker nemlig nesten fem ganger så raskt som volumet.

Mills er solid markedsleder. Da snakker vi både om merket og om leverandøren.To tredjedeler av all dressing, majones og remulade som setter en spiss på norsk mat, kommer fra Agra-konsernets norske flaggskip.

Salatmester'n vokser

Likevel går det nedover med de store. Av de fem største leverandørene er det bare Salatmester'n som klarer å vokse.

De fem største merkene står for nesten 90 prosent av markedet. Men både Mills, Idun, Knorr og Fader Martin mister andeler. Vita Hjertego', derimot, øker fra 2,3 til 3,0 prosent. Betyr det at helsetrenden er viktig til og med innenfor majones? Vil kundene ha den sunneste varianten? Svaret er både-og, ifølge Kristin Holter.

Lett øker

- Vi merker tydelig at den generelle helsetrenden også er tilstede i majoneskategorien. Salget øker for både Mills lettmajones og Vita Hjertego' lettmajones, sier Holter.

- Vi har tilbud til ulike forbrukergrupper som dekker flere behov: Mills ekte majones, Mills lettmajones og Vita Hjertego' lettmajones. Majones brukes i ulike situasjoner. Du har ofte andre behov på rekesmørbrødet en lørdagskveld kontra hverdagsfrokosten, mener hun.

- Denne valgfriheten ønsker vi å tilby gjennom våre produkter, og for å få til det, er smaken på majonesene veldig viktig, sier Mills-direktør Kristin Holter.

Powered by Labrador CMS