Nyheter

Mange kjøpmenn små.

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager sender Ica ut et frierbrev til nærmere 600 mindre kjøpmannsbutikker rundt om i landet. Med rammebetingelser som inviterer til genuint kjøpmannskap, skal Ica øke antall butikker utenfor sine velkjente kjedeformater. Lokkematen er et konsept som er skreddersydd for de minste butikkene, de butikkene som danner grunnlag for fortsatt bosetting i mange bygder rundt om i Norge. Derfor er det Ica nå gjør ikke bare et kommersielt fremstøt, men også viktig distriktspolitikk.

Ledelsen i de fire grupperingene har brukt mye tid på å virkelig forstå hvordan man tilrettelegger konkurransevilkårene for de aller minste butikkene; en forståelse for at det ikke handler om et strengt kjedekonsept med strenge retningslinjer for kampanjer og kundeaviser, og derigjennom pålagt sortiment og lav fortjeneste.

Vi har sett det i Ica tidligere, og ser det hos enkelte av konkurrentene nå: Misfornøyde og frustrerte kjøpmenn som teller på knappene om det i det hele tatt er verdt alt slitet, når egenkapitalen spises opp og banken etter hvert banker på døra. Ikke står det noen i kø for å overta butikken, heller. I ytterste konsekvens er kjøpmannens beslutning om videre drift derfor synonymt med fremtidsutsiktene for bygda. Det finnes en rekke studier, blant annet i regi av Merkur-programmet, som bekrefter dette.

For disse nærbutikkene handler det om å tilrettelegge for en konkurransekraft hvor det gis rom og forutsetning for kjøpmannen til å drive bygdeutvikling. Det krever både dyktige og ansvarlige kjøpmenn til å forvalte en slik frihet. Etter min mening er det kjøpmenn med lokalforankring og tilhørighet som har den nødvendige viljen til å dedikere seg til et slikt arbeid. Det vil aldri et sentralt kjedekontor ha.

Derfor gleder det et ekte kjøpmannshjerte når vi nå fra sentralt hold i Ica hører dem erkjenne at det er kjøpmannen som er best egnet til å drive butikk.

Det er en stor gruppe kjøpmenn som representerer nærbutikkene i Norge, dermed er det også en forretningsmessig interessant gruppe å forene i et nærbutikk-konsept. Foruten Rema har de øvrige grupperingene alle slike konsepter, noen mer vellykkede enn andre. Når Ica nå relanserer sin satsning på nærbutikker, er det med en spennende vri, der det gode gamle kjøpmannskapet skal ligge til grunn. De tonene kjedeledelsen i Ica bruker for å beskrive konseptet, er det lenge siden vi kjøpmenn har hørt komme ut fra noe hovedkontor.

De to siste årene har det vokst frem en stadig sterkere kjøpmannskultur i Ica. Mye av æren for det skal kjøpmennene selv ha, for å vise en vilje til å ta ansvar i en utfordrende periode for selskapet, men det skal også gis honnør til ledelse og eiere som aktivt ønsker å skape en slik kjøpmannskultur. De skal vite at det legges merke til de nye tonene blant kjøpmennene der ute.

Powered by Labrador CMS