Nyheter

Mange med ny sikring

LINDEBERG I OSLO: Hvert år installerer 150 til 250 dagligvarebutikker varesikring. I de store, sentrumslokaliserte super- og hypermarkedene er dekningen nesten 100 prosent, mens den er lavere i mindre tettbefolkede områder.

Publisert Sist oppdatert

? Det har skjedd mye det siste året, sier produktsjef Dag Henning Kleven i Checkpoint Meto til Handelsbladet FK. Og stadig oftere er det produsenten som merker varene ? det vil si: kildemerking. I fjor solgte firmaet 500 000 etiketter. I år passerer salget fire millioner, og neste år regner produktsjef Kirsti Hegge med en tredobling.Selv om Norge fortsatt ligger i toppsjiktet når det gjelder svinn, går tallene nedover både i Norge og internasjonalt. Ifølge Hegge er kildemerking og generell satsing på forebyggende tiltak, viktige årsaker.

Venter på standardI dag er det kjeder som har 100 prosent dekning med varesikring eller eventuelt bare deaktivering som skal sikre at alarmen ikke slår ut på varer det er betalt for. Det bidrar til at kildemerkingen øker kraftig, men for virkelig å få fortgang i merkingen, mener Hegge det er viktig at leverandører og handel enes om en felles standard.Oppgaven er tillagt dagligvarekjedene og DMF (Dagligvarehandelens Miljø- og Emballasjeforum), og det arbeides fortsatt med en slik standard.? Stadig flere leverandører kildemerker produktene fordi handelen ønsker det og det dermed blir et konkurranseparameter. På sammenlignbare produkter velger kjedene leverandører som kildemerker, sier Kirsti Hegge.

Videoovervåkning eksploderer? I løpet av de siste fire-fem årene har salget av videoovervåkningsutstyr eksplodert, sier Dag Henning Kleven. Spesielt har investeringstakten vært høy i dagligvarebutikkene, hvor det for få år siden nesten ikke fantes videoovervåkning. De siste månedene, etter Stavanger-ranet og ranet på Munchmuseet, har salget gått på høygir.Han påpeker av kvaliteten på utstyret er betydelig forbedret og at digitaliseringen gjør det mulig å lagre mye informasjon.Kleven mener at trusselbildet spiller inn, men tror også at lavere pris på utstyret bidrar til etterspørselsøkningen.

Powered by Labrador CMS