Nyheter

Mannen bak Sunda-kulene

VESTBY: Rema-kjøpmann Rolf Gunnar Hansson er Norges største leverandør av Sunda-kuler. Så langt i år har Rema 1000 Vestby økt salget av tradisjonspålegget med 15 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Husker du Sunda-kulene? Den gangen enhver mor eller far med respekt for seg selv ba poden knytte neven, stramme overarmsmusklene og vise hvor sterk han var? Sundakulen og muskelgutten er kanskje nostalgi, men pålegget lever i beste velgående ennå.

Særlig i det gamle Stabburet-nabolaget i Østfold og Follo lever Sunda godt. I fjor var Rema 1000 Vestby, Coop Obs Tune og Ica Maxi Østfoldhallen Norges tre på topp i Sunda-salg.

- Men jeg har ikke noe spesielt forhold til Sunda, bedyrer Remakjøpmann Rolf Gunnar Hansson i Vestby. Han har ikke vokst opp med det, han spiser det ikke selv, men kjenner til det som et godt, gammelt pålegg.

15 PROSENT OPP

- Men vi lever ikke på vår egen historie. Det er kundenes ønsker og behov vi skal tilfredsstille, fastslår Hansson. Og Vestby-kundene, de vil altså ha Sunda. Målt i forhold til en omsetning som skal opp i minst 80 millioner i år, er påleggssorten brøkdeler av en promille. Men salget er i vekst. Fra nyttår til midten av august hadde butikken solgt 215 bokser Sunda - over 15 prosent mer enn samme periode i fjor.

- Sunda har vært i hylla i alle år, konstaterer Rolf Gunnar Hansson. Vestby fikk Rema-butikk i 1988. Selv har han drevet siden 1997. Aldri har butikken gjort noe ut over det vanlige for å selge Sunda. Samtidig er ikke det langtidsholdbare pålegget et produkt som volder problemer med bestilling, høl i hylla eller dårlig dato.

NUGATTI, OGSÅ

Blant enkeltproduktene som ellers er populære i Akershus-kommunen, trekker Hansson gjerne frem Nugatti. - Vi selger mange ganger så mye Nugatti som Sunda. Samtidig kommer den i flere varianter. Kanskje vi skulle hatt Sunda med ny smak? ler kremmeren.

Butikken hans nyter godt av alle slags kunder: elever fra den videregående skolen borti gaten, eldre med kort vei å gå, pensjonister barnefamiler o endlere å ved. Hyttefolk om sommeren. Toppen kommer utpå ettermiddagen.

- Det viktige er tilgjengeligheten vår og at vi har plass nok, sier Rolf Gunnar Hansson. Som alle andre i bransjen ser han at folk handler oftere og mindre hver gang. Dermed blir tilgjengeligheten viktigere enn noen gang.

Powered by Labrador CMS