Nyheter

Mat og drikke blir prioritert

Når natten faller på, øker mat og drikke sin andel av totalomsetningen med 67 prosent, sammenliknet med salget på dagtid. Selv om det er langt færre som handler etter midnatt, er det enkelte kategorier som utgjør en større andel av totalsalget enn på dagtid.

Publisert Sist oppdatert

– Vi ser en særlig økning innen varekategoriene erotisk leketøy, tobakk, mat og drikke. Andelen disse kategoriene har av totalsalget er betraktelig høyere på nattestid sammenliknet med resten av døgnet, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad i en pressemelding.

Snus og godteri populært

Salg av snus på nett er ifølge Klarnas statistikk en av disse varene.

– Snuskjøp på nett er blitt veldig stort. Bestilling av godteri og annen type mat, som matkasser og lignende, utgjør også en større andel av netthandelen totalt om natten enn på dagtid, sier Elvestad.

Unge menn handler mest etter midnatt

Det er statistikk herfra som nå viser nordmenns shoppingvaner om natten. Den viser at kjøp mellom midnatt og klokken seks om morgenen har økt kraftig det siste året. Det er spesielt aldersgruppen 18 til 25 år, og da i særlig grad menn, som er de ivrigste natthandlerne.

– Den økte netthandelen på nattestid henger nok først og fremst sammen med den generelt økte bruken av netthandel fra mobilen. Med denne kan du handle uansett om du ligger i sengen eller sitter i sofaen og ser på tv. Vi har ikke undersøkt hvorfor så mange handler midt på natten, men det kan henge sammen med at mange har mer tid til overs på denne tiden av døgnet. Det handler også om at netthandelen generelt øker, også på nattestid, sier Elvestad

Dette er kategoriene som øker sin andel av totalsalget mest etter midnatt:

  • Erotiske leketøy +139 prosent
  • Mat og drikke +67 prosent
  • Klær og sko +30 prosent
Powered by Labrador CMS