Nyheter

(Mat)børs og katedral

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Handelsbladet FK har tidligere avslørt hvordan VGs matbørs ga et fordreid bilde av prisene i dagligvarehandelen. I ettertid har avisen lagt om rutinene for hvordan den innhenter prisinformasjonen. Nå endrer avisen rutinene igjen.

Den pågående priskrigen i dagligvarebransjen nådde nemlig nye høyder sist uke, da Rema 1000 kuppet VGs matbørs (se side 6). Etter å ha kjørt beinhardt med egne prissammenligninger en ukes tid, der konkurrentene taper hver gang, opplevde Rema 1000 det forsmedelige ved å tape for Kiwi i VGs uavhengige pristest. Med tanke på den pågående annonsekampanjen, kunne ikke resultatene av matbørsen kommet på et mer ubeleilig tidspunkt for Rema 1000.

Men så sviktet rutinene fullstendig i VG. Avisen presenterte innkjøpssjef Martin Klafstad i Rema 1000 for altfor mye informasjon. Ikke bare fikk han vite når matbørsen skulle publiseres, men han fikk også opplyst om hvilke varer som førte til at handlekurven ble 0,7 prosent dyrere hos ham enn hos Kiwi.

Derfra var veien kort til VGs annonseavdeling. Klafstad bestilte en helsides annonse i samme avis som matbørsen skulle offentliggjøres. I annonsen varslet Rema 1000 priskutt på «synderne» i sortimentet. Dermed var resultatene av VGs matbørs i realiteten foreldet allerede i det reportasjen sto på trykk.

Fremgangsmåten fremkalte stor irritasjon hos Rema 1000s konkurrenter. Ikke minst fordi VGs første svar var at de ikke hadde noe å beklage, og dermed var nær ved å sette norgesrekord i sammensausing av børs og katedral. Skulle man forstå det slik at avisen oppfordret kjedene til å føre annonsekrig i samme utgave som matbørsen presenteres?

Naturligvis ikke. Avisen hadde rett og slett begått en real blunder, men var lite villige til å innrømme feilen. Samtidig var den så åpenbar at den måtte rettes opp. Hvilken journalist hadde godtatt å jobbe i dagevis med matbørsen om VG-ledelsen samtidig oppfordret kjedene til å legge saken død på annonseplass?

Saken begynte å få et komikkens skjær da Handelsbladet FK både i redaksjonen og annonseavdelingen hos VG ble møtt med «ingen kommentar», men til slutt kom nyhetssjefen på banen og la seg flat: VG beklager og legger om rutinene.

Igjen.

Powered by Labrador CMS