Nyheter
Mathandel med u-landene: Gi de
«Stoltenberg vant» sto det på trykk med fete bokstaver i Aftenposten dagen etter TV-duellen 15.mars mellom Jens Stoltenberg og Siv Jensen. Det var en overraskende konklusjon, tenkte mange som hadde bivånet skuespillet på skjermen. Tabloidene utropte da også Siv Jensen til vinner. Det viste seg snart at Aftenposten hadde brukt feil kilde for sin informasjon. De siterte en retorikkekspert som samtidig var innleid rådgiver for Arbeiderpartiet. Skivebom!
Dette medførte at professor Jostein Gripsrud fra Institutt for informasjon og medievitenskap ved Universitetet i Bergen sporenstreks skrev kronikk. Han mente evnen til å skille presist mellom rett og galt gjerne kan styrkes i nyhetsmediene, som ofte vil opptre som både etterforskere, anklagere og dommere i slike saker. Gripsrud avsluttet med å påpeke at det vil være en fordel om disse mediene også i opphetede situasjoner tar både saklighet og menneskelige hensyn på alvor.
Vi hadde en lignende opplevelse omtrent samtidig, med det månedlige bladet Bistandsaktuelt, som dekker nyheter innen uhjelpsområdet. Bladet følger redaktørplakaten, men finansieres av Norad, som igjen sorterer under Utenriksdepartementet. Journalisten hadde på forhånd bestemt vinklingen på artikkelen og var ikke til å rikke uansett informasjon til det motsatte. Resultatet ble et sensasjonspreget og ensidig oppslag basert utelukkende på en skjev konsulentrapport av et firma som heter Scanteam. Dette firma hadde fått i oppdrag av Norad å utføre en rutinemessig organisasjonsgjennomgang av bl.a Forum for Utviklingshandel.
Dette forum er en allianse mellom bistands- og kirkemiljøet i Norge ved Kirkens Nødhjelp og dagligvarehandelen i Norge ved deres organisasjoner. Gjennom et utrettelig arbeid over tid har denne allianse foreløpig fått til etablering av egne u-landshyller med 50 mat- og drikke- produkter fra fattige land i ti butikker fra ulike grupperinger i dagligvarehandelen. Håpet er å engasjere flere titalls butikker innen overskuelig fremtid. Denne modellen skaper et mangfold av gode dagligvarer fra uland. Den muliggjør et betydelig bredere produktspekter fra u-land enn hvis sortimentet var begrenset til bare varer underlagt ordningene etisk handel/Max Havelaar. Hyllen er åpen for alle nye u-landsprodukter og leverandører av slike varer som har potensial for salg til forbruker. Varer som selger ekstra godt, kan tas inn under vanlig sortiment eller dobbelteksponeres - det være seg småskala varer eller volumprodukter som hermetisk kjøtt.
Den sterkt positive medieomtale hylleprosjektet har fått (unntatt i Bistandsaktuelt), engasjement fra nøkkelpersoner i lokalmiljøet ved åpning av hyller i butikkene (ordfører, fylkesmann, biskop) og politisk interesse og støtte for saken - er blant de forhold som borger for at u-landshyllen er en bærekraftig modell. Dette felles løft kan bidra betydelig til å få fortgang i ny import fra u-land herunder de minst utviklede. I høst åpnet den forrige bistandsministeren hyllen i Ica Maxi i Kristiansand - en av de mest moderne butikker i Norge. Coop Norge og NorgesGruppen har engasjert seg like mye. Mens dette flotte tiltak er i barnestadiet, kommer som lyn fra klar himmel en konsulentrapport av et firma som ikke har innsett hvor komplisert det er å opparbeide importlinjer for nye produkter fra fattige land, å tilpasse disse til norske forbrukere og logistikken i å få 50 slike produkter ut på butikkgulvet. Det foreligger en detaljert gjennomgang av denne konsulentrapporten som viser at «forskerne» ikke har forstått hvordan prosjektet fungerer i dagligvarehandelen, hva alliansen mellom dagligvarehandelen og bistands-/kirkemiljøet innebærer og hva dette prosjekt kan komme til å bety for u-landsimport i praksis. Norads finansiering av prosjektet representerer under en promille av de to milliarder kroner som denne institusjon hvert år gir til u-hjelpsprosjekter og organisasjoner. Vi vet fra gammelt av at handel har vært lavt prioritert. I over 30 år har det vært diskusjoner om importkontoret skulle ligge hos Norad eller i næringslivet. En ikke kvalitetssikret konsulentrapport med grunnleggende mangler må ikke blåses opp som Bistandsaktuelt gjorde. Gripsrud har helt rett når han understreker behov for å styrke nyhetsmediers evne til å skille presist mellom rett og galt og å ta saklighet og menneskelige hensyn på alvor.
Vi tror tiden er inne til å gi den type handel med u-landene og den kontakt med forbrukerne en slik hylle representerer, en bedre sjanse enn som så. Fagmiljøer som Norsk utenrikspolitisk institutt mener det totalt sett ikke er noen tvil om at bedre markedsadgang for landbruksvarer vil fremme utvikling - u-landshyllen gir markedsadgang i praksis. Derfor er noen kanskje redd for den?