Nyheter

Matlagingsoster

Nordmenn har de seneste årene virkelig fått øynene opp for at ost er ypperlig som smakshever i ulike matretter. Revet ost eller matlagingsoster er blant de produktene som har størst vekst i dagligvarehandelen og gir gode bidrag til kjøpmannen. Andre land bruker fortsatt mer ost i middagsretter, slik at det fortsatt ligger et potensiale i dette markedet.

Publisert

Megatrend:Convenience, d.v.s. produkter eller tjenester som gjør vår hverdag enklere, er kanskje nåtidens viktigste megatrend,. Frossen pizza, pastaretter, meksikansk mat og ferdigretter er eksempler på lettvinte måltidsløsninger.Selv om forbrukerne vil kjøpe mest mulig ferdige måltider, ønsker de likevel å gi maten et personlig preg, og ost er blant de største favorittene av smakshevere. Salgsutviklingen på frossen pizza og matlagingsost har fulgt hverandre gjennom de siste årene.

Salgsutvikling:Matlagingsostene er blant de store vinnerne i dagligvarehandelen. Det har vært en kontinuerlig vekst fra osten ble lansert for få år siden, og det er ingen tegn som tyder på at salgsøkningen skal stoppe opp. De siste 5 årene har osten nesten fordoblet sitt salg i volum gjennom dagligvaremarkedet og er nå blitt en betydelig kategori med salg på mer enn en million kilo (se grafikk) eller 109 mill. kroner.

Konkurransesituasjonen:Tine dominerer markedet for matlagingsoster med en markedsandel i volum på 91,3 % siste rull. år pr 13/2/00 (kilde: ACNielsen Norge). De største øvrige aktørene i markedet er Synnøve Finden og MD Foods.Tine Pizzaost er klar markedsleder innen Matlagingsoster med 60 % volumandel eller 600.000 kilo siste rullerende år (kilde ACNielsen). Det brukes også mye matlagingsost i pasta, gratinerte retter, salater og meksikansk mat.

Økonomi og lønnsomhet:Kundene er villige til å betale godt for ferdigrevet ost. Derfor er matlagingsoster en kategori som gir kjøpmannen høyt varebidrag.

Eksponering:Matlagingsost har en høy impulsgrad og god eksponering er meget viktig for å oppnå et bra salg. Det er laget kampanjemateriell for pasta, meksikansk mat og ost i mat som gir mersalg. Ettersom matlagingsoster er en smakshever til matretter, er det lønnsomt å kunne sameksponere osten med for eksempel pasta og meksikansk mat. Ettersom pizza og pizzaost hører sammen, gir det mersalg å få satt matlagingsosten i nærheten av frysedisken.

Powered by Labrador CMS