Nyheter

Matskandaler blir forskningsprosjekt

Nå settes det i gang et forskningsprosjekt der hovedmålet er å gi retningslinjer for best mulig risikokommunikasjon under en matkrise.

Publisert Sist oppdatert

– I krisesituasjoner, som for eksempel under hestekjøttskandalen, ble forbrukerne sjokkert, næringsmiddelindustrien rystet og mattrygghetsmyndighetene var usikre på hvordan de skulle reagere. Krisekommunikasjon har vært et underprioritert område. Det ønsker vi å endre på, sier prosjektleder og seniorforsker Nina Veflen Olsen i matforskningsinstituttet Nofima.

Hun legger til at kommunikasjon med forbrukere er en av de viktigste faktorene for effektiv håndtering og kontroll ved matbårne sykdomsutbrudd eller matskandaler.

Prosjektet vil utvikle et omfattende rammeverk for forståelse av:

a) forbrukeroppfatninger om mattrygghet
b) hvordan oppfatninger endres ved krisesituasjoner
c) hvordan denne informasjonen kan brukes i en kunnskapsbasert tilnærming til risiko- og krisekommunikasjon.

I tillegg til å informere så vel myndigheter som matprodusenter om den mest effektive måte å kommunisere med forbrukere under en matkrise, vil relevante kommunikasjonsverktøy og -strategier tas frem.

Powered by Labrador CMS