Nyheter

Mattilsynet sjekker hverdagsmaten

Mattilsynet setter i gang med en ny kampanje rettet mot villedende merking av mat. «Merkesjekken 2014» ser på ferdigpakket hverdagsmat.

Publisert Sist oppdatert

– I fjorårets kampanje fant vi feil i merkingen på halvparten av produktene vi sjekket. Det er for mange. Vi ser konturene av en ukultur, der produsentene tøyer grensene i regelverket. Det er en utvikling som vi vil til livs. Her må vi passe bedre på. Vi vil derfor ha årlige kampanjer mot villedende matmerking, sier Atle Wold i Mattilsynet.

Mattilsynet skal totalt vurdere 300 produkter, og matprodusenter, importører og butikker over hele landet kan forvente et tilsynsbesøk. Tilsynet skjer fra april til juni, og sluttrapporten skal være klar i november.

Mattilsynet vil sjekke om fremsiden av emballasjen stemmer med baksiden. Varebetegnelsen skal gjenspeile innholdet i varen, og det skal heller ikke være bilder eller tegninger på emballasjen som gir forbrukerne feil forventninger til produktet.

– For forbrukeren handler merkingen også om tillit. Forbrukerne skal ikke være i tvil om hva de egentlig legger i handlekurven. Matprodusentene er heller ikke tjent med å sette forbrukernes tillit på prøve, sier Wold.

For å få bukt med villedende merking går Mattilsynet systematisk til verks med ny kampanje i år. «Merkesjekken 2014» skal se på ferdigpakkede matvarer og drikker som er sentrale i handlekurven. Det kan for eksempel være ferdige middags- eller lunsjretter som er klare til å bli varmet opp i mikrobølgeovnen, eller drikkeklare fruktjuicer.

– I fjor fant vi mange feil i merkingen på kjøttpålegg, fruktdrikker og brødvarer. Vi vil derfor også i år sjekke en del av disse varene, for å se om merkingen er blitt bedre siden i fjor. Målet er også at produsentene selv skal bli mer bevisste, sier Wold.

Fra desember 2014 blir det nye regler for merking av mat i Norge. Med det nye regelverket blir bokstavene større og lettere å lese, kjøtt fra flere dyrearter skal merkes med opprinnelse og produsentene må oppgi hvilken type olje som er brukt, for eksempel palmeolje. Det blir også krav om å oppgi næringsinnhold på de fleste matvarer.

– Årets kampanje er også en fin anledning for oss til å informere og veilede om de nye reglene for matmerking. Mange matprodusenter har en stor jobb foran seg for å tilpasse merkingen til de nye kravene, sier Wold.

Powered by Labrador CMS