Nyheter

«Meget kritisk» på Gjøvik

RUSTER OPP: Adm. direktør Olav Rønningen i Coop Innlandet beskriver den svake markedssituasjonen på Gjøvik som «meget kritisk». Nå gjør han noe med det.

Publisert Sist oppdatert

Den svake markedsposisjonen har fått alarmklokkene til å ringe. I fjor var salget på Gjøvik (Coop Marked) på rekordsvake 14,3 millioner kroner, til tross for at byen har det nest største markedet i området til Coop Innlandet.

Samvirkelaget har i flere år prøvd å få grønt lys for bygging av et Obs hypermarked på Gjøvik, der kooperasjonen eier et sentralt tomteområde i byen. Nå legges planene på is. I stedet gjøres det klart for en storsatsing med andre kjedekonsepter. Samvirkelaget planlegger et veritabelt comeback, med tre store dagligvarebutikker og ett byggvareutsalg.

- Slår planene våre til, bør vi klare en omsetning på rundt 200 millioner kroner i løpet av et par år. På tomten som var tiltenkt en Obs, kommer vi til å etablere en Coop Extra med både dagligvarer og byggevarer. I tillegg planlegger vi også etablering av Coop Mega og Coop Prix på Gjøvik, sier adm. direktør Olav Rønningen i Coop Innlandet til Handelsbladet FK.

Meget kritisk

I årsrapporten til samvirkelaget blir situasjonen på Gjøvik omtalt som «markedsmessig kritisk». Olav Rønningen vrir skruen ytterligere et hakk og beskriver situasjonen som «meget kritisk». Ikke i noe annet område i samvirkelaget er markedsposisjonen svakere.

- Samvirkelaget var jo en av de store aktørene på Gjøvik; hva skjedde?

- Vi fulgte ikke godt nok med i timen og mistet grepet da nye aktører etablerte seg, og salget ble flyttet bort fra sentrum. Det er hovedårsaken, men nå vil vi inn igjen i markedet, sier Rønningen.

Fusjon denne uken

Coop Innlandet er blinket ut som et regionslag i kooperasjonen. Det betyr at laget gjennom fusjoner og egenvekst skal vokse både økonomisk og geografisk. 1. september ble Coop Sør-Gudbrandsdal en del av samvirkelaget, den sjette store fusjonen til Coop Innlandet. Det ga påfyll av to Coop Mega, en Coop Prix, et Coop Marked, fire faghandelsbutikker og to kaféer. Coop Sør-Gudbrandsdal hadde i fjor en omsetning på 182 millioner kroner og et underskudd på 1,17 millioner kroner. Nå skal det bli det en del av vekstlaget til Olav Rønningen.

Mega-satsing

Inkludert den siste fusjonen er Coop Innlandet på vei mot en 2008-omsetning på 1,25 milliarder kroner. I 2009 er salgslista lagt på 1,4 milliarder kroner, og hele 700 millioner kroner, halvparten av omsetningen, kommer fra samvirkelagets Coop Mega-butikker.

- Vi prioriterer Coop Mega, for det skiller oss ut i et marked der lavpris står sterkt. Både Kiwi og Rema 1000 har sterke posisjoner i vårt område, men vi ser at Mega gir oss det lille ekstra, sier adm. direktør Olav Rønningen.

I løpet av høsten etablerer samvirkelaget enda en ny Mega-butikk, denne gang i Brumunddal. En tidligere Mega som ble konvertert til Prix, er nedlagt. Den nye butikken blir større og mer markedsnær, ifølge Coop-direktøren.

- Vi regner med 40 millioner kroner i nettoomsetning allerede i år én. I år to eller tre bør det opp til 50 millioner kroner, sier Olav Rønningen til Handelsbladet FK.

Marginer

Strategiplanen legger opp til en 2013-omsetning på 1,8 milliarder kroner. Men det skal fortsatt være plass for de små utkantbutikkene. Coop Innlandet har hele 18 Coop Marked-butikker.

- Vi tåler at ikke alle tjener penger, så lenge belastningen ikke blir for stor. Men vi har også flere små butikker som gjør det bra. Butikken i Sel selger for åtte millioner kroner og har 600 000 kroner igjen på bunnlinjen. Så det går an, sier Rønningen.

- Dere fikk i fjor et driftsresultat på 1,6 prosent; det er svakere enn de 3 prosentene kooperasjonen har som mål?

- Det er et resultat som er litt historisk betinget, samtidig som det viser at vi investerer tungt. Investeringene i butikknettet gjør nok at vi ikke klarer mer enn 2,2 til 2,3 prosent. Så lenge det er et planlagt resultatnivå, er det greit nok.

Powered by Labrador CMS