Nyheter

Meieriprodukter øker

Omsetningen av meieriprodukter i dagligvarehandelen økte med 7,3 prosent fra 2001 til 2002. Det viser tall fra ACNielsens ferske markedsrapport som snart er tilgjengelig. Kundene dine brukte rundt 790 millioner kroner bare på yoghurt i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn brukte nesten 7,5 milliarder kroner på meieriprodukter (eksklusiv melk) i 2002. Korrigert for mva var salget på drøye 6,6 milliarder kroner, som tilsvarer en økning på 7,3 prosent fra 2001. Det viser tall fra ACNielsens markedsrapport for 2003.Yoghurt er den varegruppen som hadde størst vekst innen kategorien meieriprodukter. Kundene dine brukte rundt 790 millioner kroner på ulike typer yoghurt i fjor, nesten 50 millioner mer enn året før.

30 prosent økningDen mest populære varianten er fruktyoghurt, men naturell og müsliyoghurt hadde størst økning. Begge segmenter har økt salget med mer enn 30 prosent.? Det er også interessant å se hvordan emballasje har ført til endrede forbrukervaner. Mens 4-pakninger utgjorde 32 prosent av salget i 2000, økte andelen til over 45 prosent i 2002, sier redaktør av årets markedsrapport Ragnhild VatneAlle segmenter innenfor varegruppen syrnede melkeprodukter, som blant annet rømme og fløte, opplevde en vekst i 2002, og salget økte med drøye fire prosent i volum fra året før. Innenfor ost, som er den største varegruppen i kategorien meieriprodukter, var faste hvitoster det støste segmentet, og stod for halvparten av det totale ostesalget.

Like stort som smørDet siste året har salget av matoljer økt med 7,2 prosent, og omsetningen var nær 185 millioner i 2002. Det betyr at matolje nå er nesten like stort som smør, som omsatte for 188 millioner kroner i fjor. ? Salget av margarin var imidlertid nesten seks ganger større enn smør og matolje, selv om margarinsalget opplevde en svak tilbakegang, sier Vatne.

Powered by Labrador CMS