Nyheter

Mellom ingenting og nesten noe

Næringslivet etterlyser ofte flere politikere med relevant næringsbakgrunn. Sånn sett er dagligvarebransjen delvis godt stillet - vi har tross alt samtlige medlemmer av regjering og storting som kunder.

Publisert Sist oppdatert

Vi leste sogar at en fersk statsråd var på Coop Mega og handlet da Stoltenberg ringte og etterspurte hans regjeringsdeltagelse. Så får vi se hva politikernes dagligdagse bransjeerfaring gir av politiske bidrag til glede for norske dagligvarekunder.

Selvsagt blir det dyrere mat med økt matmoms. Selvsagt blir det billigere kjøtt med merkbare tollreduksjoner. Selvsagt gir politiske beslutninger konsekvenser for dagligvarekjeder og kunder. Selvsagt er det samtidig kjedene som kan bidra mest til kundeglede.

Ting tar tid, ikke minst i politiske beslutningsprosesser. Slik bør det i mange sammenhenger også være. Samtidig ser vi at de ferske politiske beslutningstagerne på flere områder vil noe annet enn de gamle. Basert på foreløpige signaler, kan det slå ut begge veier. Eksempelvis har vi nå en landbruks- og matminister fra et parti som har uttrykt lite glede over matmoms, mens forrige regjering foreslo økt matmoms i statsbudsjettet. Går vi til grunnavgiften, foreslo gammel regjering å la sommerens grunnavgiftsfjerning på plastflasker bli fulgt av fjerning for engangsemballasje. Her synes nye regjeringskrefter å ønske avgift på begge deler. Videre kan det sprike, kanskje også innad i Regjeringen, når WTO kommer mer på agendaen. Vi får vente og se, mens vi som en partsinteresse tillater oss å påpeke hva som kan bli konsekvensene i ulike retninger. Så bøyer vi oss respektfullt for de endelige beslutningene. Om vi neppe får særlig politisk gehør for hva dagligvarekjedene som sådan er tjent med, drister vi oss til å tro at kundene våre blir nøye tenkt på av de som de samme kundene har stemt inn i politiske posisjoner. Da våger vi å håpe at andre enn bare de som bor ved svenskegrensen, oppnår fordeler. Likeledes hører vi gjerne at norske aktører, både leverandørindustri og kjeder, ikke pålegges dårligere vilkår enn utenlandske.

Om regjeringsskiftet betyr noe? Basert på bransjesaker fra agendaen i det siste, er det vanskelig å konkludere med hva summen av plusser og minuser kan bli. Forfatteren Nils Kjær lanserte uttrykket «midt i mellom absolutt ingenting og nesten noe». Om Kjærs ord kan beskrive hva bransjen vil merke av regjeringsskiftet er for tidlig å si. Til syvende og sist skal det jo forhandles også, av de som vil påberope seg å se helheten bedre enn dagligvarebransjens aktører. At vi må vente litt, og lure litt, kan være ekkelt. Vi ønsker oss jo alltid gode og forutsigbare rammebetingelser. Midt oppe i det innebærer det samtidig at vi tenker oss ekstra om, og kommer på nye idéer i kampen om kundene. Det minner oss om at bransjen selv som vanlig er den viktigste faktoren. Vi ber om reale rammebetingelser, men har uansett det største ansvaret for å skape kundeglede.

Powered by Labrador CMS