Nyheter

Meny fyller 30!

Høsten 1992 åpnet dørene til den aller første Meny-butikken i Norge. Begivenheten fant sted i Porsgrunn.

Publisert Sist oppdatert

Meny-kjeden ble født da Telemarkskjeden, FK-kjeden og Norgeskjeden slo seg sammen med mål om å etablere Norges første landsdekkende supermarkedkjede.

– Vi skulle være best på ferskvarer, utvalg og matkunnskap, minnes Kristian Kalvenes som sammen med kona hang opp det første Meny-skiltet hos Meny Flåtten i Porsgrunn.

Første året bestod kjeden av cirka 65 butikker, mange i Vestfold og Telemark, og omsatte for 2,5 milliarder kroner. Annonsene fortalte om 4000 til 5000 vareslag, og lokket med «nygrillet kylling til lørdagskosen og nystekte fiskekaker og ferdiglaget lapskaus til dem som var sent ute med middagen».

I dag har Meny to til tre ganger så mange varer – over 12.000 – som mange tar helt for gitt. Kjeden har 185 butikker og omfattende netthandel, og er Norges største supermarkedkjede med en årlig omsetning på 22 milliarder kroner.

– Vi har vært tro mot konseptet og holdt fanen om kvalitet og variasjon høyt, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

– Vi har vært tro mot konseptet og holdt fanen om kvalitet og variasjon høyt, tross et betydelig skifte i markedet mot smalsortiment og pris. 11. november hvert tredje år har vi oppgradert butikkene for å sikre at vi fornyer oss og er tidsriktige, sier Meny-sjef Vegard Kjuus i en pressemelding.

Han hevder kjeden har drevet mye av matutviklingen i Norge, og det takket være dyktige matarbeidere.

I 1992 håndterte butikkene for det meste hele dyr og fisk. Nå kommer mye mer ferdig pakket og filetert fra industrien. Mindre forpakninger, ferdige måltidsløsninger og i-farta-mat er sterke trender.

Teknologisk har det også skjedd mye. I 1992 ble alt driftet manuelt. Nå brukes digitale verktøy til varebestilling, prising og kampanjer, men også som salgskanal for nettkunder.

– Varene, prisene og tilbudene endres mye oftere enn før. Vårt mål om bransjen mest fornøyde kunder står fast, forsikrer Kjuus.

Powered by Labrador CMS