Nyheter

Meny og Extra ble vekstvinnere i 2021

Meny og Extra er kjedene som gjorde det best i 2021, viser tall fra Dagligvarerapporten.

Publisert Sist oppdatert

De fleste kjedene opplevde stagnasjon eller en liten tilbakegang fra rekordåret 2020, men Meny og Extra er begge hederlige unntak. Begge tok markedsandeler i fjor, og begge utmerket seg på organisk vekst, viser den årlige Dagligvarerapporten fra NielsenIQ.

Meny økte markedsandelen fra 10,4 til 10,6 prosent, og hadde totalt en vekst på 1,8 prosent. Omsetningen endte på 22 milliarder kroner i 2021.

Ifølge Meny-sjef Vegard Kjuus, hadde kjeden vekst i alle fylker, og hele tolv Meny- butikker har nå over 200 millioner kroner i omsetning. Også kjedens netthandel opplevde solid vekst, med 29 prosent, til 940 millioner kroner. Økningen i netthandelen står for cirka 50 prosent av veksten i Meny, hvorav de fysiske butikkene står for resten.

– At vi tar markedsandeler er en bekreftelse på at flere setter pris på stort utvalg, lokalmat, matglede og god service. Vi skal fortsette å være en motpol til lavpris-butikkene, sier Meny-sjef Vegard Kjuus i en pressemelding.

Også i Extra er man tilfredse. I 2021 økte markedsandelen for de totalt 535 Extra-butikkene med 0,8 prosentpoeng til 16,4 prosent, og omsetningen endte på 34 milliarder kroner.

– Dette markerer avslutningen av nok et heftig år der vi befestet vår posisjon som den raskest voksende lavpriskjeden. Jeg vil rette en stor takk til våre fantastiske ansatte som gir våre kjære kunder og medeiere de aller beste handleopplevelsene. Sammen med kombinasjonen av lave priser og stort utvalgt, er dette vinnerformelen som gjør at vi vokser mest i markedet, sier kjededirektør Håvard Jensen i Coop Norge.

I sitt 15. år skjedde veksten for Extra-kjeden som en kombinasjon av organisk vekst for eksisterende butikker og resultatet av omprofileringer og nyåpninger.

– Fjoråret var nok et ekstraordinært år der omsetningen var preget av delvis stengte grenser og restauranter. Dagligvarebransjen skal være stolte av hvordan hele verdikjeden håndterte den kraftige salgsveksten og samtidig sørget for godt smittevern for ansatte og forbrukere. Vi har lært mye av de siste årene som vil gjøre oss enda bedre rigget for et mer normalisert marked, sier Jensen.

Powered by Labrador CMS