Nyheter
Meny satser på barna
Meny ønsker å få flere barnefamilier som kunder, og nå lanserer kjeden Jippi, en helt ny serie med barneprodukter på tvers av kategoriene.
I første omgang vil serien bestå av 34 produkter, men antallet skal etter hvert dobles.
– Dette er en av de største produktlanseringene i Norgesgruppen. Ambisjonen er å ta nummer én-posisjonen hos barnefamiliene, sier Meny-sjef Vegard Kjuus til Handelsbladet FK.
Det nye Jippi-merket har fått en sprek, synlig og barnevennlig logo, og Meny legger opp til en storstilt markedsføring. Det blir Jippi-reklame i tv, radio, nett, boards og kundeaviser, og i butikkene blir det eksponering, smaksprøver og 3 for 2-kampanjer.
– Det har vært et stort fokus på bleiebarn i dagligvarebutikkene. Nå blir det mer fokus på «tørre barn». Derfor lanserer vi Jippi i en rekke kategorier, som dekker alle måltidssituasjonene gjennom dagen, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen i Meny til Handelsbladet FK.
Sunnere alternativ
Produktserien Jippi er utviklet av Unil, Norgesgruppens selskap for egne merker, med Nofima som en viktig samarbeidspartner. Meny har vært en svært aktiv partner i planene, og for lanseringen av nyheten. Det er ventet at resten av kjedene i Norgesgruppen etter hvert vil få tilgang på Jippi. Over 70 prosent av produktene er nøkkelhullmerket.
– Jippi skal være et sunnere alternativ, og produkter som også resten av familien kan spise. Vi skal rett og slett gjøre det enklere for barnefamilier å velge sunnere produkter hver dag, sier Normann-Larsen.
Stor bredde
Kjøpmennene og butikksjefene i Meny fikk presentert storsatsingen Jippi under kjedesamlingen på Norefjell, og begeistringen var stor over bredden i lanseringen. «Dette tror vi på», sa en rekke kjøpmenn til Handelsbladet FK under kjedesamlingen.
Det blir Jippi-produkter på brød, pålegg, frokostblandinger, frukt og grønt, drikke, fisk, kylling, kjøtt, pasta/pastasaus og fryste produkter. Enten det er jordbærsyltetøy, knekkebrød, juice, smoothie, fiskeboller, lakse- boller, fiskegrateng, grønnsaksblanding- er eller kjøttkaker, så skal det være et Jippi-alternativ.
Som en del av arbeidet før lanseringen er produktene også testet og godkjent av barn. I samarbeid med foreldre er flere av produktene endret før de fikk tommelen opp fra målgruppen.
– 34 forskjellige Jippi-produkter lanseres nå, men det kommer mer?
– Det blir nok en dobling etter hvert, i en kombinasjon av flere produkter og nye kategorier, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen.
– Dette kommer til å bli kjempebra, ikke minst fordi vi går så bredt ut med kategorier som dekker det meste for en barnefamilie, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.
Min baby!
Det var marketingsjef Nina Brendsrud Andersen i Unil som først fikk idéen om en egen produktserie for barn på tvers av kategoriene. Hun fikk idéen da hun for noen år siden var hjemme i fødselspermisjon.
– Siden har det ligget og ulmet, men i slutten av 2010 presenterte jeg et prosjekt for Norgesgruppen og fikk tommelen opp. Siden har våre beste folk jobbet med produktutviklingen, og nå er jeg bare kjempefornøyd med at vi er i mål. Dette er liksom min baby, sier Brendsrud Andersen, som også er midt i målgruppen. Hjemme har hun to barn på syv og ni år.
– Navnet Jippi, er det også fra deg?
– Nei det er et resultat av en navnekonkurranse i Meny. Jeg er svært fornøyd med at det ble Jippi, et positivt ladet navn, og et navn som barn bruker ofte.
Salgstrykk
For å friste kjøpmenn og butikksjefer litt ekstra, blir det en intern konkurranse om hvilke butikker som får størst Jippi-andel av omsetningen. Det betyr at merkevareleverandørene blir kraftig utfordret av nykommeren fra Norgesgruppens eget merkelag, selv om prisen skal ligge på nivå med de eksterne merkevarene.
– Barnefamiliene er en viktig kunde- gruppe som vi ønsker å få et tettere forhold til, og Jippi skal bidra til det. Vi ønsker oss en nummer én-posisjon i barnefamiliemarkedet, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen til Handelsbladet FK.