Nyheter

Mer lokalmat med Merkur

Merkur og Kjøpmannshuset går sammen om hjelpe lokalmatprodusenter inn i hyllene til distriktsbutikker i Hedmark og Oppland.

Publisert Sist oppdatert

En rekke lokalmatprodusenter i Hedmark og Oppland får nå ekstra drahjelp til å få produktene sine ut i butikkene i distriktet. Det skjer i regi av kommunal- og regionaldepartementets program for distriktsbutikker, Merkur, i samarbeid med Kjøpmannshusets kjeder Spar, Joker og Nærbutikken.

Samling på Lillehammer

Merkur-konsulent Vigdis Myhre Næsseth har fått oppdraget med å megle lokale produkter inn i butikkene. Arbeidet skjer i samarbeid med kollega Henning Holmbakken i firmaet Fossekall. Foreløpig har de jobbet med å identifisere aktuelle lokalmatprodusenter, samtidig som de har invitert til informasjonsmøte på Lillehammer 12. juni.

– Det er allerede 20 produsenter som har meldt seg på til samlingen uten at vi har vært i direkte kontakt med dem på forhånd. I tillegg har vi en liste over produsenter vi vil invitere spesielt, sier Vigdis Myhre Næsseth til Handelsbladet FK.

Målet er å få til en kampanje for lokalmat i butikkene i oktober. – Da kjører vi igang med testsalg i Hedmark og Oppland, og så vil vi lansere ellers i landet i løpet av 2014. Vi vet at mange allerede sitter og venter utålmodig på at lokalmatsatsingen skal komme til dem, sier lokalmatmegleren.

Må oppfylle kriteriene

Produsentene inviteres til samarbeid utfra bestemte kriterier. Enkelte av kriteriene er å ha de nødvendige godkjenninger for å drive næringsmiddelproduksjon, ha utstyrt sine varer med strekkoder, og å ha aktuelle produkter som forbrukeren etterspør. Dette skal i sin tur gi butikkene attraktive varer å tilby kundene.

Hvilke typer produkter er dere på jakt etter?

– Det skal gjerne være noe som skiller seg ut. Øl, for eksempel, er interessant. Det er jo kommet en del mikrobryggerier med høy produktkvalitet. Ellers ser vi blant annet etter kjøttprodukter, iskrem, søtsaker, ost og andre meierivarer. Det meste er av interesse om det tilfører butikkene noe nytt og ettertraktet, sier Vigdis Myhre Næsseth.

– Dere skal også bistå produsentene med kvalifiseringshjelp; hva ligger i det?

– Dersom vi oppdager et spennende produkt, kan vi for eksempel hjelpe til med å få på plass strekkoder, å utarbeide en salgsstrategi og bidra til gode løsninger, sier matmegleren, som ser at en del småskalaprodusenter kan ha behov for assistanse. Ikke minst når det gjelder emballasje.

– Det er mange som har gode produkter, men det er andre krav til pakningsdesign når det skal stå i en butikkhylle og selge seg selv, enn ved salg fra et gårdsutsalg eller Bondens Marked. Her finnes det støtteordninger som vi kan peke dem mot, slik at de kan få hjelp til å utvikle emballasjen, sier Myhre Næsseth til Handelsbladet FK.

Skal vise mulighetene

– Hvorfor går startskuddet i Hedmark og Oppland?

– Fordi jeg har vært aktiv i denne regionen i mange år gjennom Merkur-programmet, og har jobbet for å få butikkene til å åpne for mer lokalmat. Min erfaring er at kjøpmennene gjerne vil ha det, men at det har stoppet opp i produsentleddet. De har gode produkter, men har ikke vært så gode på salg. På seminaret på Lillehammer skal vi vise dem mulighetene de har om de gjør ting på den rette måten, sier Vigdis Myhre Næsseth.

Powered by Labrador CMS