Nyheter

Mer og dyrere yoghurt

YOGHURT: Flere kjøper mer og dyrere yoghurt, og kundene har bedre fantasi. - Vi selger mange flere forskjellige slag, forteller Torhild Vesethaugen på Rimi Rjukan.

Publisert Sist oppdatert

Yoghurtsalget har økt med 7,7 prosent i volum det siste året, viser tallene fra ACNielsen. Det er en pen vekst, og godt over gjennomsnittet i dagligvarebutikken.

1,2 milliarder

I kroner er tallene enda hyggeligere for meieriene og handelen. De siste 52 ukene frem til 6. januar solgte dagligvarebutikkene yoghurt for over 1,2 milliarder kroner. Det er 150 millioner forbrukerkroner ekstra bare i løpet av et år. 14,1 prosent, om du vil.

Rimi Rjukan er en av de mange som merker den hyggelige yoghurtutviklingen. - Vi selger veldig mye yoghurt, konstaterer Torhild Vesethaugen. Hun holder melkekjøla i orden i butikken. Det er ingen liten jobb: Yoghurten går nemlig fort ut av skapet.

Skoleungdom og barnefamilier

- Vi har mange lunsjkunder som kjøper yoghurt. Spesielt skoleungdommen. Men også barnefamiliene forsyner seg. Jeg har gått forbi flere ganger og hørt de minste si «mamma, mamma, kan vi ikke kjøpe yoghurt?», smiler Vesethaugen.

De syrlige meieriproduktene er på fremmarsj hos nye kundegrupper, også. - I dag kjøper også eldre kunder yoghurt. Spesielt blåbær, for den skal være så sunn, sier hun.

Vil ha flere varianter

Etter at Litago kom med ny design, er den ekstra populær hos de minste. Men først og fremst viser det seg at forbrukerne vil ha flere forskjellige varianter å velge mellom. Det siste tilskuddet, for eksempel, Tines yoghurt som er tilsatt omega 3, er veldig populært på Rimi Rjukan.

Økende fantasi og etterspørsel etter flere og flere varianter, er en ekstra utfordring for en lavprisbutikk. Mer plass til yoghurt blir det nemlig ikke i butikken. Løsningen er bare én facing til hver variant, og å passe på ofte nok at skapet er fylt.

- Vi tar ikke imot annet enn det som går i hyllene. Vi får varer fra meieriet hver dag, og det holder å fylle opp hver variant én gang om dagen, forteller Torhild Vesethaugen.

Tine er fullstendig dominerende på yoghurtmarkedet. Tine og Fjordland ligger i fellesskap stabilt over 90 prosent markedsandel. Danone ligger rett over fem prosent, mens Kavli og Mills har henholdsvis halvannen og en halv.

- Vi har kuttet ut Q. De ligger i det frivillige sortimentet. I og med at vi måtte kaste halvparten hver gang, var det ikke butikk i å ha det inne, forteller Torhild Vesethaugen på Rimi Rjukan.

Powered by Labrador CMS