Nyheter

Mer øl, mindre alkohol

Europeiske øldrikkere drikker mer øl med lite eller null alkohol. Det er en utvikling som også norske bryggerier tar inn over seg. Det går frem i en stor reportasje i Dagens Næringsliv fredag.

Publisert Sist oppdatert

Avisen refererer til en stor europeisk undersøkelse fra Euromonitor International. Den viser at effekten av en sunnere livsstil, mer fokus på helse og riktig kosthold, myndighetenes avgiftspolitikk og reklameforbud vil føre til endring av forbruket over hele Europa. Bryggeriene er på mange måter i samme bås som tobakksindustrien, de mest usunne vanene står laglig til for hugg.

I Norge vil salget av øl til butikker og restauranter øke fra 82 til 95,3 millioner euro frem til 2015. Og det er nylanseringer med lite alkohol som vinner frem, ifølge undersøkelsen og reportasjen i Dagens Næringsliv.

Både Ringnes og Hansa Borg bekrefter at de arbeider med lignende analyser og at det er helseaspektet som driver utviklingen, selv om det er for tiden er et fallende marked for øl med lite eller lavt alkoholinnhold.

Powered by Labrador CMS