Nyheter

Mer på bunnlinjen

AKER BRYGGE I OSLO: Teoretisk sett er det mulig å doble bunnlinjen i dagligvarehandelen, bare svinnet blir borte.Adm direktør Peter Borregaard i ADT mener at bransjen bruker for dårlig teknologi. RF-teknologien, eller radiomerking, har for mange feilkilder og er for lett å omgå, sier han.

Publisert Sist oppdatert

- I dagligvarehandelen sier man at aktørene har en fortjenestemargin fra én til halvannen prosent og samtidig et svinn på halvannen prosent. Det vil altså si at man ved å eliminere svinnet, teoretisk sett vil kunne doble resultatet på bunnlinjen, sier Borregaard. Selv om regnestykket er teoretisk, er det store beløp å hente på å få ned svinnet, og det kan gjøres med relativt beskjedne investeringer.

Radio-kritisk

ADT, tidligere Sensormatic, selger sikkerhetsløsninger til en rekke bransjer. I Norge er firmaet først og fremst inne i kjeder for sport, musikk og klær, i tillegg til Narvesen og 7-Eleven. Nå vil Borregaard innta dagligvarebransjen med akusto-magnetisk teknologi (AM). - At norsk dagligvarehandel tilsynelatende ikke har oppdaget denne teknologien, akter vi å rette på, sier han.

Han er kritisk til merkingen som er basert på radiosignaler: - Vår påstand er at man i dagens norske dagligvarehandel gjennomgående ikke bruker den optimale teknologien. Den er gjennomgående for dårlig beskyttet, blant annet fordi kildemerking basert på RF-teknologi har for mange feilkilder og er for lett å omgå for de mer profesjonelle butikktyvene.

Norsk offensiv

På enkelte produkter kan ikke radiomerkingen brukes. Signalene skjermes for eksempel av folie, metall og væske. - Med AM-teknologien elimineres dette problemet, sier han. AM-systemene er dyrere enn radiomerking, men ADTsjefen mener at investeringene tjenes inn på kort tid.

AM-brikkene kan også utføre kunde- og trafikktelling, og de kan gjøre vennekjøp umulig. Dyre varer som tidligere har vært innelåst, kan eksponeres åpent.

- Noen Coop- og Spar-butikker har investert i AM-systemet vårt på eget initiativ. Men nå innleder vi offensiven mot norsk dagligvarehandel, sier Peter Borregaard.

Powered by Labrador CMS