Nyheter

Mer post i butikk

Posten satser videre på å bygge allianser med kjeder i dagligvarehandelen. Man møter et nytt århundre med planer om større tilgjengelighet på sine tjenester. Posten ønsker å bli en bedre markedsorientert leverandør til flere butikker, det er en god nyhet.

Publisert

Posten skal gjennom en betydelig omlegging. Hvis styret i Posten får det som de vil, blir Postens tjenester i fremtiden å få på 1500-2000 steder, mot 900 egne drevne postkontor og 450 filialer i dag. Man ønsker å redusere antall postkontorer til 300-450 under samlebetegnelsen «Posthandel» og øke antall filialer opp mot 1300 enheter.

Dette gir en rekke muligheter og utfordringer for mange eksisterende dagligvarebutikker som ligger til rette for filialdrift. Dette er i tråd med den utvikling som Posten har stått for og i takt med den politikk som myndighetene har signalisert de senere år.Likevel er det mange snubletråder i Postens planer. Noen mener at prisen blir for høy når man antyder at 1000-1500 ansatte blir overflødige, andre sentrale politikere mener at alle norske kommuner bør ha eget postkontor. Omleggingsplanene til Posten blir raskt regionalpolitikk, da kan utfallet fort bli annerledes.

Det er derfor viktig at handelen her viser oppriktig interesse for den muligheten som her mange steder vil kunne by seg. De avtaler som kjedene har etablert med Posten har vært å leve med, selv om de på ingen måte har vært gullkantede.Poenget er at de 450 postfilialer som allerede er etablert, i det store og hele har vært vurdert som et fullgodt alternativ for publikum. I tillegg har filialene vært med og styrket butikker som i utgangspunktet trenger en bedre økonomi. Butikker med postfilial har blitt et mer sentralt sted i nærmiljøet, og det er bra for å kunne hevde seg i den tøffe konkurransen. Men oppgavene forplikter, de kan ikke ha lav prioritet. Tjenestene må utføres på en tilfredsstillende måte i lokaliteter som er funksjonelle. Mange kjøpmenn må innstille seg på å yte mer service for å sikre totaløkonomien.

Hvis Postens planer realiseres er dette utvilsomt god distriktspolitikk i pakt med intensjonene i bl.a. Merkur-programmet fra Kommunaldepartementet. Det er i en rekke sammenhenger dokumentert hvilke tap et bygdesamfunn utsettes for når «sistebutikken» blir nedlagt. Bygdene blir mindre interessante å bo i, de yngre svikter på sikt og i mange tilfeller «dør» bygda. Det sosiale nettverket som bygges og vedlikeholdes gjennom nærbutikken er avgjørende for livet på bygdene. Når Posten nå skal gjennom sin omlegging er det derfor fundamentalt viktig at det er disse bærebjelkene som blir prioritert når filialnettet etableres. På denne måten vil man sikre og utvide eksisterende arbeidsplasser i dagligvarehandelen.

Powered by Labrador CMS