Nyheter

Merke-enige i EU

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Næringsmiddelindustrien i hele EU er blitt enige om å merke produktene sine med GDA, guideline daily amount. Ordningen er i bruk i flere land allerede, og innebærer at mat og drikke merkes med innhold og prosent av daglig anbefalt inntak for kalorier, sukker, fett, mettet fett og salt.

- Dette er frivillig merking som er en måte å komme lovgivning i forkjøpet på, sier adm direktør Agneta Dreber i den svenske foreningen Livsmedelsföretagen til Fri Köpenskap.

Så langt har ti av de multinasjonelle leverandørene gått igang med merkingen: Coca-Cola, Kellogg's, Kraft, Masterfoods, Nestlé, Pepsico, Unilever, Cadburys og Campbells.

- Merkingen skal ikke erstatte annen merking, så Nøkkelhullet kommer fortsatt til å være der, sier Dreber.

Powered by Labrador CMS