Nyheter

Merkestyrkeprisen gikk til Skyr

Publisert Sist oppdatert

Skyr fra Q-meieriene er tildelt Nielsen Merkestyrkepris 2019, der vinneren ble kåret under Nielsenkonferansen mandag ettermiddag.

– Med Merkestyrkeprisen ønsker Nielsen å hedre den aktøren som etter vår vurdering har hatt den mest imponerende prestasjonen i året som gikk, sier juryleder Georg Ellingsen i Nielsen i en pressemelding.

– Merkestyrkeprisen er unik i den forstand at vi ser på hvordan aktørene presterer i markedet basert på en rekke kriterier, og dermed honorerer den aktøren som har den den beste utviklingen i markedet slik Nielsen vurderer det, fortsetter Ellingsen.

Kriteriene som legges til grunn for Nielsen Merkestyrkepris oppsummeres av Ellingsen på følgende måte:

– En merkevares styrke måles til syvende og sist på hvordan merket presterer i markedet over tid. Det er denne prestasjonen som ligger til grunn når Nielsen vurderer kandidatene. Et vellykket merke må vise til vekst og ta andeler, og være med på å bygge verdi i sitt konkurransesegment. Det er i beslutningsøyeblikket at styrken til et merke blir realisert.

I alt 15 aktører ble innstilt til årets Merkestyrkepris. Alle kandidatene ble vurdert etter salg, utvikling over tid i markedet og deres investeringer i media.

– Juryen vurderte de nominerte kandidatene nøye, og satt til slutt igjen med fire finalister til årets pris, som hver og en har vist en imponerende prestasjon i sitt markedssegment i året som har gått. Disse var Frydenlund, Maarud, Polarbrød og Skyr. Som alltid blir det vanskelig når vi skal vurdere finalekandidatene opp mot hverandre, fordi de operer innenfor ulike markedssegmenter, sier Ellingsen

Juryen ble enige om å tildele Nielsen Merkestyrkepris for 2019 til Skyr, med følgende begrunnelse:

«Etter at Q meieriene lanserte Skyr i 2009, har yoghurt kategorien utviklet seg med nye produkter til alle anledninger. Q meierienes nyskapende produktløsninger og inspirerende innovasjonsarbeid har bidrar at Skyr når stadig nye forbrukere. Q Meieriene har videreført Skyr-merket til nye kategorier, noe som har ført til at Skyr i 2018, hadde en omsetningsvekst på over 90 millioner. Dette var 31% høyere enn året før. Dette er imponerende, og Skyr er vinneren av Nielsen Merkestyrkepris 2019».

Om kriteriene for prisen:

Utgangpunktet for Nielsens Merkestyrkepris er merkets verdi i et definert marked (Norge). Verdien av et merke kalkuleres ut i fra fire hovedelementer:

• Markedets/produktområdets størrelse (kr og utvikling)

• Produktets/merkets markedsposisjon og utvikling i eget konkurransesegment.

• Langsiktighet i merkets utvikling.

• Medieinvesteringer for merkevaren.

Summen av disse hovedelementene danner grunnlaget for prisen.

Powered by Labrador CMS