Nyheter

Merkevarebygging gir bedre pris for norsk sjømat

I dag møtes den globale fiskerinæringen på verdens største sjømatmesse i Brussel. Norske bedrifter som klarer å differensiere sine produkter fra konkurrentenes, har større mulighet til å lykkes.

Publisert Sist oppdatert

– Merkevarebygging gir økt kundelojalitet og høyere pris, sier Petter Ustad, ansvarlig for sjømatsatsingen i Innovasjon Norge, i en pressemelding.

Til verdens største sjømatmesse, Seafood Expo Global (SEG) i Brussel kommer kjøpere, leverandører og sjømatinteresserte fra 150 land. Det er 22. gang Innovasjon Norge arrangerer en norsk fellesstand som i år rommer 55 bedrifter. Messen er et svært viktig utstillingsvindu for de norske bedriftene som knytter nettverk, møter kunder og plukker opp trender i markedet. På Seafood Processing Europe (SPE), arenaen for leverandører av teknologi og tjenester for sjømatnæringen, deltar 17 norske bedrifter på den norske fellesstanden

Sjømatnæringen vil bli en stadig viktigere bærebjelke i norsk økonomi. For å ruste oss best mulig mot konkurrentene i dette globale markedet, anbefaler Innovasjon Norge norske bedrifter å satse på markedstilpasning og merkevarebygging.

– Merkevarebygging er et grep for å få økt lojalitet. Kundene blir kjent med produktets gode egenskaper og kan stole på at det har samme kvalitet hver gang. Tryggheten av å få kvalitet gjør kundene mer villige til å betale en høyere pris. Dette kan igjen styrke bedriften mot angrep fra konkurrenter, som lavprisprodusenter, og gi økt vekst, sier Petter Ustad.

På sjømatmessen vil Innovasjon Norge ha representanter fra ni internasjonale markeder, inkludert India, Vietnam, Indonesia og Brasil. I Brasil har nye internasjonale aktører de siste årene tatt betydelige markedsandeler. Brasil er verdens største klippfiskmarked, og Norge har lange tradisjoner med klippfisk i dette markedet. I løpet av de siste årene har markedsandelen gått ned rundt 80 til 50 prosent.

– Avgjørende for at norsk klippfisknæringen skal kunne ta tilbake markedsandeler i dette viktige klippfiskmarkedet Brasil, er satsning på merkevarebygging og tilpasning til den moderne brasilianske forbruker, mener Renata Prado fra Innovasjon Norges Brasilkontor. Hun er i Brussel for å få kontakt med norske klippfiskprodusenter som er villige til å tenke nytt når det gjelder markedsorientering.

Powered by Labrador CMS