Nyheter

Merkur med butikkampanje

«Husk å handle hjemme», det er slagordet for en ny butikkampanje som Merkur-programmet drar i gang. Målet er å få økt oppmerksomhet rundt lokal handel i distriktsbutikkene.

Publisert Sist oppdatert

2. juli skal lanseres som den store «husk å handle hjemme»-dagen.

Kampanjen blir presentert i ettermiddag under landskonferansen til Merkur i Molde. Målgruppen er både folk i nærområdet, hyttefolk, kommunene og offentlig virksomhet i distriktene.

Kommunal og Regionaldepartementet, med statsråd Liv Signe Navarseter i spissen, har stilt seg bak kampanjen. Ettersom store deler av Merkur-butikkene ligger på Vestlandet, er kampanjen også på nynorsk. «Hugs å handle heime» er budskapet i den nynorske versjonen. Den lokale kjøpmannen frister med nærhet og mangfold, men utviklingen har gjort at prispresset er stort fra de store riksdekkende lavpriskjedene. Lojaliteten mot den lokale dagligvarebutikken er under press, men samtidig er den lokale optimismen voksende.

Kampanjen skal gi nærområdet en vekker om at det ikke er en selvfølge at den lokale butikken er der, den trenger flere og lojale kunder.

– Mange opplever at det er tungt å motivere folk til å handle på butikken i bygda. Samtidig sliter mange butikker med at det er vanskelig å få kommunene til å engasjere seg i butikken, ikke minst når det gjelder lokale innkjøp til skole, barnehage og eldresenter, sier informasjonsrådgiver Marit Tennø i Merkur-programmet til Handelsbladet FK.

Kampanjen skal markedsføres i butikkene med flere aktiviteter, på nettet og i media. Mange kjøpmenn reiser hjem fra landskonferansen med kampanjen som en lokal nyhetssak til lokalavisen. 2. juli blir det spesielt mange butikkaktiviteter i de rundt 550 butikkene som er tilknyttet Merkur-programmet. Dagen skal rett og slett bli en nasjonal merkedag for lojalitet mot nærbutikken.

– Kampanjen som vi nå lanserer gir folk og kommunen gode argumenter for å legge igjen pengene lokalt. Man skal sitte igjen med en gevinst når en legger pengene igjen i den lokale økonomien, sier Tennø.

Powered by Labrador CMS