Nyheter

Meyer kritisk til prisportal

Konkurransedirektør Christine B. Meyer sier til VG at en dagligvareportal vil føre til pristilpassing, ikke priskonkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Meyer mener den vedtatte prisportalen, hvor kundene får tilgang til butikkenes dagligvarepriser, vil gi mindre konkurranse fordi dagligvarekjedene også vil få tilgang til prisene, skriver VG.

– Matvarekjedene bruker hver dag store ressurser på sende folk rundt omkring i konkurrentenes butikker for å sjekke prisene. Det gjør de for å tilpasse egne priser til konkurrentens. Med dagligvareportalen vil de få prisene servert på et fat. Vi mener derfor at portalen vil gi mindre konkurranse, ikke mer, sier konkurransedirektøren.

– Vi er svært skeptiske til at prisene skal være realtidsbasert, altså fortelle prisen på varen akkurat i dag. Dette svekker konkurransen. Det kan også være noen praktiske utfordringer til når prisene skal måles. Hvis det eksempelvis betyr prisen klokken 12 hver dag, vil dagligvarekjedene ha de lavreste prisene da, så vil de kunne skru opp prisen på andre tider av døgnet, sier Christine B. Meyer til VG.

Powered by Labrador CMS