Nyheter

«Miljøforslag» gir femdobling i papirbruk

MILJØBOM: Miljøvernerne kjemper for et forslag som vil femdoble papirbruken og knekke nærbutikkene, mener dagligvarebransjen. Hvis det blir slutt på uadressert reklame i postkassene, må for eksempel Coop Marked øke fra 200 000 til en million aviser for å nå kundene sine.

Publisert Sist oppdatert

- Hverken folk flest eller lokalpolitikere ønsker postkasser fulle av ressurssløsende reklame, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund. Han er en av mange som heller vil ha en «Ja takk»-ordning, der de forbrukerne som vil ta imot uadressert reklame i postkassen sin, må gi beskjed om det.

Verst i grisgrendte strøk

- Nok en gang er det de grisgrendte strøkene som blir rammet mest, eller får minst fordeler, sier informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop Norge. Han regner med at det er en utilsiktet effekt, men er ikke i tvil om at det er Coop Marked og nærbutikkkollegene i Joker, Ica Nær og Servicemat som kommer til å lide.

Coop Marked sender i dag ut kundeavisene sine i et opplag på 200 000. Hvis de i stedet må legges inn som bilag i lokalavisene, må opplaget femdobles til én million, viser tall som Coop og Posten har funnet frem til. Kløvstad regner med at forholdene for konkurrentene er omtrent de samme.

Han skulle gjerne gått over til andre løsninger og fått sendt ut kundeavisene elektronisk istedet. - Men selv for oss som tenker hardt på miljø, så er den overgangen for brutal nå. Det er en generasjonssak, og det tar minst 10-15 år før vi kan regne med at kundeavisene på papir er borte. Det betyr at hvis uadressert post t blir utilgjengelig, er det innstikk k i avisen som er alternativet, sieer Bjørn V. Kløvstad.

100 millioner kundeaviser

I dag sender Coop-kjedene ut 100 100 millioner kundeaviser hvert år. Hvis det blir snakk om femdobling av både opplag og pris, er det snakk om store summer. Dessuten, hvis vi bruker et forsiktig anslag og regner ut fra at alle kundeavisene bare er fire sider tykke, handler det om 5 200 tonn ekstra papir.

Flere titall kommuner har gått inn for å snu dagens reservasjonsordning slik at de som vil ha reklame, må si klart ja. Først ute var Aurskog-Høland. - Jeg kan ikke skjønne hvorfor det er så vanskelig å få til at man må si ja til reklame, sier ordfører Jan A. Mærli (Ap).

- Bekymrer det ikke deg som ordfører i en bygdekommune at dette vil svekke nærbutikkene?

- D e t e r mange måter å kjøre ut dette på. Vi har ikke gjort grundige undersøkelser om akkurat den saken. Det var forslag fra en komité vi hadde, som kom opp i kommunestyret, og den gangen fikk det full tilslutning, sier Mærli.

En av nærbutikkene i Aurskog-Høland er Coop Marked Fosser. Der er kundeavisen populær, forteller Wenche Hagen. - Det er mange som kommer innom butikken hvis de ikke har fått kundeavis. De venter på den mandag, følger med på tilbudene og ser hva som skjer. Jeg vil gjerne ha reklamen selv, også, så kan jeg se gjennom den og heller kaste den etterpå.

Powered by Labrador CMS