Nyheter

Milliard-cash

NYE BUTIKKER: Storcash er på vei mot en 2008-omsetning på 700 millioner kroner. Slår vekstplanene til, vil cash & carry-butikkene passere en milliard kroner om to år.

Publisert Sist oppdatert

- Vi kommer til å etablere flere nye butikker. Agder, Buskerud og Vestfold er tre aktuelle områder, sier direktør Morten Malnes til Handelsbladet FK.

Selvstendige

Snitthandelen er på 2000 kroner per kunde og utvalget er i stormarkedsklassen. Storcash-kundene er selvstendige næringsdrivende, hovedsakelig fra storhusholdning, servicehandel og dagligvare. Noen bruker butikkene som en suppleringsleverandør, og andre har Storcash som sin eneste grossistforbindelse og handler hver eneste dag. Her er det selvplukk, egen distribusjon og kontant betaling.

- Vi ivaretar det markedet som ikke tradisjonell grossistvirksomhet dekker. Det er små og mellomstore dagligvarebutikker, kiosker, gatekjøkken, restauranter, kantiner, catering, lag og foreninger, for å nevne noe. I tillegg er vi suppleringsleverandør for profilerte kjedebutikker når de mangler varer og trenger påfyll i full fart. De fleste kjedebutikkene har vært innom. De store grossistsystemene er ikke bygd for små leveranser, sier direktør Morten Malnes.

- Nye kundegrupper?

- Netthandelsselskaper som ikke har noe lager. Foreløpig er det en liten kundegruppe, men den er i vekst. De henter varene her og kjører dem rett hjem til kundene. Vi ser også etter kunder i nye fagområder. Rengjøringsbransjen er en sånn kundegruppe, sier Storcash-sjefen.

Lønnsom

Cash & carry-konseptet har gjort at Storcash har en kostnadslett struktur. Butikkene har et utvalg som et hvilket som helst stormarked, og prisene er nesten på grossistnivå. Stort volum betyr god lønnsomhet.

Brobekk Storcash i Oslo, som er størst av syv butikker, fikk i fjor et overskudd på 32,2 millioner kroner før skatt. Deler av overskuddet kommer fra et forsikringsoppgjør etter en brann i butikkanlegget. Butikken bidro med et konsernbidrag på 31,5 millioner kroner til Norgesgruppen, som eier konseptet.

Og det er mer på vei. - Brobekk Storcash får i år en omsetning på 350 millioner kroner. Butikkene i Trondheim, Stavanger, Bergen og Skien ligger hver på rundt 75 millioner kroner. I tillegg har vi Haugesund med 30 millioner kroner og Fredrikstad, som er vår nyeste etablering. Samlet er Storcash på vei mot en 2008-omsetning på 700 millioner kroner, sier direktør Morten Malnes. Han leder både Brobekk Storcash og kjedekonseptet.

- Dere nærmer dere en milliard i omsetning?

- Målet er milliarden i 2010. Det blir i en kombinasjon av vekst og nye etableringer. Agder, Buskerud og Vestfold er tre aktuelle områder. Slik det ser ut nå, så blir Agder vår neste etablering, sier Storcash-sjefen.

- Konkurrenter?

- Det er først og fremst de mindre grossistene. Men også de store varehusene når de har tilbud eller kampanjer, enten det er Obs, Smart Club eller andre. Våre kunder jakter hele tiden etter de beste innkjøpene, og de står fritt til å handle hvor de vil. Det er en utfordring, sier Malnes.

Powered by Labrador CMS