Nyheter

Milliardsalg av sjømat

Dagligvarekjedene solgte i fjor sjømat for 5,6 milliarder kroner, og Norgesgruppen topper salgslisten med 2,2 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det går frem av en større reportasje i Fiskeribladet Fiskaren.

Norgesgruppen, med Meny i spissen, satser tungt på salg av fisk. – Fisk er den varegruppen med høyest prosentvis vekst i Norgesgruppen tredje året på rad, sier kategorisjef Vidar Olsen i Norgesgruppen til Fiskeribladet Fiskaren.

Sjømatsalget i Norgesgruppen økte i fjor med 26 prosent. Fiskeandelen i Meny var i fjor på 4,5 prosent, og ifølge reportasjen er målet å øke til 6 prosent i 2014. – Målet er å doble den andelen vi har i dag i 2017, sier Olsen til fagbladet.

Også i Ica har salget av fisk økt.

– Vi merker en fin økning av salget på både frossen, ferdigpakket fersk fisk og fisk solgt over disk. I 2011 opplevde vi en økning på i underkant 50 prosent for ferdigpakket fersk fisk i Rimi, sier Bård Løkke, innkjøpsdirektørfor fisk i Ica Norge til Fiskeribladet Fiskaren.

Ifølge reportasjen har Ica en vekst på 5 prosent på salg av fersk disk over disk i Ica Supermarked og Ica Maxi. For frossen fisk er veksten på nærmere 25 prosent.

Også Rema 1000 satser på fisk. – Kundene etterspør mer fisk og da ønsker vi å tilby det. Vi ser også at det er et underdekt behov for fisk i butikkene våre og forbrukerne har hatt for lite tilgjengelig på det tidligere, sier innkjøpsdirektør Tor Erik Aag i Rema 1000.

Konserndirektør Per Roskifte i Norgesgruppen bekrefter at fisk er noe det skal satses sterkt på i fremtiden. – Nå har helse vært en megatrend de siste årene og vi tror at det å bli god på fersk fisk er en god investering for en dagligvarekjede, sier Roskifte til Fiskeribladet Fiskaren.

Powered by Labrador CMS