Nyheter

Mindre impulshandel; mer planlagte innkjøp

NYTT MØNSTER: Norgesgruppens toppsjef Sverre Leiro tror dagligvarekundene vil endre handlemønster som følge av finanskrisen. - Det vil bli mindre impulshandel og mer planlagte innkjøp. Det er en utfordring som både kjøpmenn og leverandører må ta tak i, sier Leiro.

Publisert Sist oppdatert

Landets største dagligvarekonsern forbereder seg på tøffe tider. Det betyr ikke nødvendigvis færre butikker og mindre salg, men en endring i handlevanene.

Flere handlelapper

- Kundene kommer til å planlegge innkjøpene enda mer. Vi kommer til å få se flere kunder med handlelapp i butikkene i 2009 enn det vi gjør i dag. Det er en utvikling som gjør at lavprisbutikkene vil vokse enda mer, og det er en utfordring til supermarkedene. Derfor bør både kjøpmenn og leverandører være mer opptatt av butikkens indre liv. Det er der slaget står, sier konsernsjef Sverre Leiro til Handelsbladet FK.

Norgesgruppens toppsjef tror at den interne konkurransen mellom lavpris og supermarkeder vil bli ytterligere skjerpet som følge av finanskrisen. - Det gjelder ikke bare for Norgesgruppen, men for hele dagligvarebransjen. Jeg tror lavpris nærmest vil eksplodere fordi lavprisbutikkene er blitt mer lik supermarkedene på utvalg og ferskvarer, uten at de har tatt med seg kostnadene til supermarkedene. Butikkene er blitt større og Kiwi, Rema 1000 og andre i lavpris biter godt fra seg. Det er en utvikling som bare vil fortsette, sier Leiro.

- Hva bør supermarkedene gjøre for å demme opp for denne utviklingen?

- Ha tro på seg selv og sitt eget konsept, og ikke etterape lavpris. De må bli enda flinkere med ferskvarer og utvalget må bli enda bedre. Vi vil alltid ha en stor kundemasse som vil betale mer for det lille ekstra, men da må man få frem særpreget enda mer, sier Leiro.

Ut i supermarkedene!

Leiro utfordrer industrien og kjøpmennene til å tenke nytt og stort, for å få ny vekst i supermarkedene.

- Dersom det var jeg som bestemte alt, så ville jeg tilbake til den tiden da jeg selv var i industrien (i Orkla) og hvor budskapet var at man skulle ut i butikkene for å eksponere varene, vise frem varene, la kundene få smake på varene; kort sagt komme i ny dialog med kundene. Det har jo vært en uønsket situasjon i mange år, men nå tror jeg vi bør begynne å tenke i disse baner igjen. Jeg vil ha mer levende supermarkeder, og det tror jeg også kundene vil. Det må skje mer i butikkene, sier Leiro.

- Den nye kundeadferden i butikkene, hvilke produkter vil tape på den?

- Spesialvarene (nonfood), som er

typiske impulsprodukter. Jeg tror de vil miste andeler av butikksalget. Dersom finanskrisen varer en stund, tror jeg det vil bli et betydelig fall i salget av spesialvarer. På mat tror jeg ikke det blir den store nedgangen, men det kan bli en endring mellom produktene. For å sette det på spissen: Kjøper en familie en kotelett mindre, så øker salget av poteter og grønnsaker.

Miljø

2009-budsjettet til Norgesgruppen er preget av kostnadsjakt og store investeringer. Finanskrisen til tross, Norgesgruppen har investeringer i milliardklassen innen engros, oppgradering av butikker og noen nye butikketableringer.

Samtidig blir jakten på kostnader og økte inntekter innskjerpet ytterligere, for selv om konsernet tjener godt, så er det ikke gull alt som glimrer. Mange av de nyetablerte butikkene bidrar med betydelige underskudd, selv om det til en viss grad er planlagt.

Miljø går som en rød tråd gjennom investeringene og arbeidsplanen for 2009. - Arbeid med miljøtiltak fører til to ting; økt konkurransekraft eller økt bunnlinje. Det finnes ikke noen bedre drivkraft enn økonomisk gevinst. Både når det gjelder avfall, emballasje og transport så har både vi og leverandørene store, store muligheter. Der jobber vi med mange store prosjekt, sier Sverre Leiro.

Powered by Labrador CMS