Nyheter

Minst av de store

OSLO/TRONDHEIM: Ica er for første gang minst av de fire store dagligvareaktørene. En konfidensiell månedsmåling fra ACNielsen viser at Ica har mistet nye markedsandeler, og er nå mindre enn Rema 1000.

Publisert Sist oppdatert

Hver måned blir markedsandelene i dagligvarebransjen målt, men kjedene har inngått en avtale med ACNielsen om at bare årstallene offentliggjøres. Handelsbladet FK har imidlertid hatt tilgang på informasjon fra den siste månedsmålingen. Den viser at Ica for første gang er minst av de fire store dagligvareaktørene. Aller mest faller det tidligere flaggskipet Rimi, som en gang var landets største dagligvarekjede.

INGEN KOMMENTAR

- Det kan jeg ikke kommentere, da vil jeg bryte en inngått avtale, sier informasjonssjef Terje Gulbrandsen i Ica Norge.

Det samme svaret gir de andre dagligvareaktørene.

- Det var da beroligende at alle vil holde seg til avtalen, sier direktør Arne Reiler i ACNielsen til Handelsbladet FK.

- Ica er for første gang minst av de fire store dagligvareaktørene?

- Det er jeg avskåret fra å si noe som helst om. Tallene offentliggjøres en gang i året, og jeg kan derfor ikke kommentere kortsiktige endringer hos aktørene. Har du ikke noe annet du kan spørre meg om? sier Reiler.

VILLET UTVIKLING

Det som skjer er dramatisk, men ikke uventet. Tvert om er utviklingen til dels planlagt. Ica-sjef Trond Kongrød har skrevet ut en brutal resept for å snu nedturen i dagligvarekonsernet. Den innebærer blant annet en tøffere linje når det gjelder butikker og lønnsomhet. Butikker som ikke klarer å bli lønnsomme i kjedekonseptene, får tilbud om å være med videre som assosierte medlemmer.

- Vi skal ikke kjøpe oss markedsandeler, og vi skal heller ikke stenge konkurrentene våre ute der vi selv ikke vil være. Og vi skal satse på lønnsomme butikker og lønnsomme markedsandeler, selv om det på kort sikt kan gi oss enda lavere markedsandeler. Derfor vil vi bygge opp en egen assosiert butikkportefølje for kjøpmenn som vil være med oss, selv om butikkene ikke passer inn i vår kjedeportefølje. Du kan godt si at de assosierte butikkene blir et nytt format, ved siden av kjedene våre, sa Ica-sjef Trond Kongrød til Handelsbladet FK i mai.

Ica hadde en markedsandel på 18,9 prosent i den siste offentlige årsmålingen fra ACNielsen. Det innebar et fall på 1,2 prosentpoeng fra året før. At Rema 1000, som ved siste måling hadde en markedsandel på 16,9 prosent, nå har passert Ica, kommer ikke først og fremst av egen vekst. Forskyvningen i maktbalansen handler om at Ica krymper.

Powered by Labrador CMS