Nyheter

Misnøye med Innovasjon Norge

Nisjematprodusenter kritiserer Innovasjon Norge for å gi for dårlig støtte til næringa.

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen har satt som mål at 20 prosent av matomsetningen skal være nisjemat i 2020. KSL Matmerks anslag viser at det ble produsert mat til 3,5 milliarder kroner av nisjematprodusentene i fjor. 20 prosent av totalomsetningen, eller 25 milliarder kroner, er med andre ord langt unna, skriver Nationen.

Gründer Inger Rosenfeld, som står bak Den Blinde Ku, mener Innovasjon Norge følger bedriftene for dårlig opp.

– Innovasjon Norge følger ikke opp bedriftene de har hjulpet i gang. De sprer veldig mye penger til mange små prosjekter, men etter tre til fem år møter så å si alle sammen utfordringen med å satse mer. Da er døra stengt i Innovasjon Norge. Det er ikke nye tilskudd vi trenger, men lån. Der føler jeg at Innovasjon Norge er om mulig enda strengere enn en vanlig bank, sier hun.

Terje Løkås, som har prøvd å starte flere tradisjonelle nisjematproduksjoner, mener Innovasjon Norge ikke tar nok hensyn til at det er små bedrifter det er snakk om når de behandler søknader om støtte. – De bruker storskalamodeller fra 50-tallet for å kvalitetssikre markedet for gårdsmatbedrifter. Disse er ifølge kritikere ikke egnet for mellomstore og små bedrifter, sier han.

Innovasjon Norge sier de har en rekke tjenester og tilbud rettet inn mot småskalaprodusenter.

– Vi har sikkert et stort potensial til å bli enda bedre på oppfølging, men jeg vet ikke helt hva kritikeren tenker på. Problemstillingen med å overleve i det vi kaller «blodfasen» har vi jobbet med i lengre tid, og i 2009 satte vi i gang en egen vekstordning med å finansiere drift til bedrifter som skal inn i en vekstfaste, sier direktør for landbruk og marin Inger Solberg i Innovasjon Norge til Nationen.

Powered by Labrador CMS