M&M´s rockeartist anses å være markedsføring særlig rettet til barn og i strid med MFUs retningslinjer.

Nyheter

M&M´s-godteri felt av MFU

Leketøy solgt sammen med M&M´s godteri er markedsføring særlig rettet til barn, konkluderer MFU (Matbransjens Faglige Utvalg).

Publisert Sist oppdatert

MFU har nylig har gitt en klager medhold i at et produkt utformet som et batteridrevet leketøy solgt sammen med en liten eske M&M´s, er i strid med MFUs retningslinjer. Produktet selges i taxfreebutikker.

I følge veiledningen til MFUs retningslinjer, skal godteri ikke selges sammen med tilleggsytelser som appellerer særlig til barn. Utvalget vurderer M&M´s rockeartist for å være en slik tilleggsytelse. Utvalget vektlegger i sitt vedtak den langsiktige markedsføringspåvirkningen M&M´s-brandingen på leketøyet kan ha på barn.

Vedtaket er enstemmig. Mars har nå bestemt seg for å fase ut produktet, skriver MFU i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS