Nyheter

Moderne hundrekamp

LOJALIST: Pål Sommerseth på Rema 1000 Strandtorget driver ikke tikamp; han driver moderne hundrekamp hver dag. Men fremfor alt følger han konseptet til punkt og prikke. Konsept og kremmerskap har gjort ham til landets beste Rema-kjøpmann.

Publisert Sist oppdatert

På det siste riksmøtet i Rema holdt han kjøpmennenes tale og ble kåret til Norges beste. Men Lillehammerkjøpmann Pål Sommerseth er beskjeden likevel: - Det er mange som er like flinke, mener han.

Kremmer i eget hus

Når han snakker om kjeden og konseptet i stedet for om seg selv, er det slutt på beskjedenheten. - Vi har et unikt konsept og en unik verktøykiste, sier han.

Hemmeligheten bak suksessen høres dermed såre enkel ut. - Jeg har fulgt konseptet til punkt og prikke. Mange sier at kjøpmennene er husmenn, men slik er det ikke. Vi har utrolig stor frihet innenfor gitte rammer. Det er dét som gjør dette så artig. Vi er kremmere i eget hus, sier Pål Sommerseth.

Hadde det ikke vært slik, så hadde han heller ikke arbeidet som han gjør. - Hvis du skal lykkes, må du være glad i det du holder på med. Det kan ikke være pengene som driver deg. Og du kan i hvert fall ikke se det som en jobb, understreker toppkremmeren. - det er ikke vanskelig å drive en Rema, men arbeidsmengden er enormt stor.

Som en gårdbruker

- Jeg føler meg som en gårdbruker. Opp og melke kyrene hver morgen. Eller i mitt tilfelle: Opp og ta imot melk og brød. Arbeidstiden er helt uinteressant, sier han.

Det betyr knapt med tid til venner og fritidsaktiviteter. Men den delen av livet dekker gjerne de gode kollegene i Rema opp.

Etter å ha blitt kåret til Norges beste, konstaterer Pål Sommerseth at det ikke er mulig å være aller best på hver eneste detalj når arbeidsfeltet er så stort: - Vi driver ikke moderne tikamp; vi driver moderne hundrekamp,.

Sommerseth er tredje generasjons kjøpmann. I 1987 gjorde han og broren om familiens høyprofilerte supermarked i Narvik til Rema-butikk. Året etter flyttet han til Lillehammer og sørget for kraftig vekst på den lille Rema-butikken i Nymosvingen, før han åpnet rett ved siden av kjøpesenteret Strandtori 1994 måneder get , noen etter OL.

Flomrammet

- Det gikk i et år, så måtte vi stenge i to måneder på grunn av flom. Det sto en meter vann i butikken. Men siden den gang har det gått oppover, forteller kjøpmannen.

Unntaket var i 2005. Da flatet omsetningen ut. Dermed ble det ombygging, så ny ombygging i .or for å få inn det nye Rema-konseptet, og siden har veksten vært på plass. I .or økte omsetningen med sju prosent, til 75 millioner netto. Rema-kjøpmannen har også et godt forhold til den nærmeste konkurrenten, CC Mat. De to butikkene utfyller hverandre godt, og sørger for nærmere 180 millioner i dagligvaresalg på Strandtorget, hanmilliarden delsområdet som passerte i totalomsetning i .or.

Og ellers slipper du ikke ut av kontoret til Pål Sommerseth uten å bli overbevist om hvor flinke medarbeidere han har. Flere av dem har fulgt ham i opptil 18 år. - Knalldyktige folk, sier Norges beste Rema-kjøpmann.

Powered by Labrador CMS