Nyheter

Motivasjon

Motivasjon er et tema som jeg tenker over på jobb hver eneste dag, og ikke minst hver helg når jeg sitter hjemme og lager planer og «action log» for lederne mine for den kommende uken. Det viktigste for meg når jeg starter arbeidsdagen er at jeg er motivert selv.

Publisert Sist oppdatert

Motivasjon er et tema jeg kan snakke og skrive mye om, og jeg er alltid ute etter nye måter å motivere andre mennesker på. Hver leder har sin mening om dette og sine metoder for å bruke motivasjon for å oppnå mål og skape et godt arbeidsmiljø. Selv prøver jeg å motivere alle mine medarbeidere så godt jeg kan, og prøver å huske på at alle mennesker er ulike. Noen ganger er jeg veldig bevisst på at mine tiltak kanskje ikke vil bli akseptert av alle, og noen ganger er det bare fordi noen trenger litt tid til å bli bedre kjent med meg og min lederstil. Andre ganger må man kanskje finne en annen motivasjonsfaktor overfor noen av de ansatte.

Jeg synes ofte at det å motivere de unge medarbeiderne er mye enklere enn de som er eldre, men det er nok mest fordi at de har ulike motiver for sin innsats.

Ofte kan det være vanskelig å se og overvåke stemningen til alle våre medarbeidere. Og man må huske på at alle kan ha både opp- og nedturer i arbeidet selv om de er motiverte.

I ukentlige møter med lederteamet, eller alle mine avdelingsledere prøver jeg å vise dem at jeg vet og kjenner til fremdriften til hver enkelt ansatt, og at jeg har kunnskap om og interesse for arbeidet de har gjort. Det er viktig å ikke bare ha fokus på hvor mye eller lite fortjenesten var for denne perioden.

Én ting jeg prøver å unngå på ledermøter, er å gi alt for mye konstruktive tilbakemeldinger til én og skikkelig mye ros til en annen. Det kan være veldig demotiverende for enkelte og kan skape enda mer negative resultater fremover. For å unngå dette problemet tar jeg ofte resultatmøtet med den lederen som trenger ekstra oppfølging etter fellesmøtet og går veldig detaljert inn på hvordan vi kan sammen kan gjøre forbedringer.

Hver ansatt fortjener oppmerksomhet fra sine overordnede. Og den skal være lærerik og detaljert konstruktiv. Jeg påstår at dette vil gi et mye bedre resultat neste uke.

De gangene det er travelt på jobb og jeg ikke får tid til å gi tilbakemeldinger til mine medarbeidere, prøver jeg å sende noen ord på sms på vei hjem. Jeg blir selv veldig glad når sjefen min gjør det samme.

Å gi ros er noe alle ledere virkelig har forbedringspotensial på. Det er viktig at tilbakemeldingen vi gir er ekte og som gjør at våre ansatte føler at vi som ledere bryr oss om dem og setter pris på jobben de gjør hver dag.

Ikke vær gjerrig på velfortjent ros. Og husk at alt vi gjør i livet handler om mennesker.

Ha en fin uke!

Olga

Powered by Labrador CMS