Nyheter

Nært i byen

CARL BERNER I OSLO: Ica kombinerer convenience og dagligvaredrift i sin nye Ica Nær-pilot. I det som er ment å være kjedens bybutikk, kombinerer Ica det urbane med det nære.

Publisert Sist oppdatert

Ica fortsetter jobben med å ruste opp konseptene. Etter at Rimi, Ica Maxi og Ica Supermarked alle har fått sine ansiktsløft, har turen nå kommet til Ica Nær. Kjeden har fått sin første spesialtilpassede bybutikk, som ikke bare fremstår som det mest innovative konseptet på nærbutikksiden, men også et av de mest moderne og urbane konseptene i norsk dagligvarebransje totalt sett.

Ica Ringen på Carl Berners plass i Oslo fikk verdenspremieren på konseptet, men etter det Handelsbladet FK kjenner til, skal det også testes ut i Sverige, før det eventuelt rulles ut for fullt i andre bybutikker.

Ica ønsker ikke selv å fronte konseptet, og vil ikke uttale seg til pressen, men Handelsbladet FK gir deg her bilder og beskrivelse av konseptet.

TODELT

Ica Nær har med sitt nye sentrumskonsept kombinert convenience og dagligvare, der convenience-biten skiller seg helt klart ut og er plassert i front av butikken. Skillet er så tydelig at man ved første øyekast nesten kan tro man har kommet inn i en storkiosk. Men det er nok også meningen. Her kan kunden kjapt finne noe å spise og drikke, eller kjøpe en avis og røyk, uten å måtte bevege seg gjennom hele butikken. Uttrykket er i grunnen svært likt en bensinstasjon, spesielt kassaområdet, som er helintegrert i en sammenhengende bue i utgangshjørnet av butikken.

KAFFE OG MAT

Det første som møter deg når du kommer inn på Ica Nær Ringen, er en kaffestasjon, omringet av alskens brødbakst og med tilbud om kaffemeny til ti kroner, inkludert bolle. Her i convenience-biten er varene plassert i pene, lave trereoler, mens dagligvarene i den bakerste halvdelen av butikken stort sett står i standardreoler. Men også her er det innslag av lavere reoler, med bueformede ender med lekre display.

Men før du kommer så langt, må du forbi «mat i en fei»-seksjonen, hvor selve kjernen i bykonseptet finnes. Her skal kunder i farta tilfredsstilles. Her er alt av ta-med-seg-mat samlet: sandwicher, salater, wraps, et stort utvalg drikke og frukt dandert i egne eksponeringsskåler. Her finnes også Ica Nærs egne «ukens rett» og «ukens salat», som i tillegg til hovedretten/salaten består av minibaguett, smør og en flaske vann. Til 59 kroner, og som kunden kan samle i en egen papirpose hendig plassert i selve reolen. Et utvalg varmmat, som grillet kylling, calzone og boboli, er også tilgjengelig fra en selvbetjent disk.

OVERSIKTELIG

I bybutikken skal kunden også kunne handle dagligvarer raskt og enkelt. Butikken er svært oversiktelig, med lave reoler og store, tydelige baldakiner som gjør det mulig for kunden å raskt få en oversikt over hvor de ulike varene står, uten å måtte gå innover i butikken. Gangene er brede og komfortable å bevege seg i, og varene er logisk plassert. Butikken kjører også flere sameksponeringer, som skal gjøre det enkelt for kunden å for eksempel ta et middagsvalg. Reker, majones, loff og sitron er for eksempel plassert på ett sted. Ica Nær har også tatt hensyn til at mange kunder småhandler her, og har derfor egne «handlevogner» som handlekurven kan plasseres oppi.

Powered by Labrador CMS