Nyheter

Når nærbutikkene blir en styrke

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Nærbutikkene har ikke vært de mest sexy for den som teller kronene i norsk dagligvarebransje. Nå gjør utviklingen i Posten at nærbutikkene for første gang ikke bare er en maktfaktor i egne bygder, men også i den store kampen om markedsandelene og overskuddene.

Den gangen Posten begynte å legge ned de lokale postkontorene og å overlate posttjenestene til dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner, var det delte meninger om hvor lønnsomt dette ville bli for handelen.

Riktignok var det liten tvil om at Post i Butikk ville føre til at flere potensielle kunder måtte innom dagligvarebutikken. Men usikkerhetsmomentene var mange: Ville butikkene få godt nok betalt av Posten til at det var verdt å bruke de ekstra ressursene som trengtes? Ville postkundene faktisk benytte anledningen til å handle når de var innom? Og ikke minst: Ville negative reaksjoner fra nærmiljøet skade anseelsen til butikkene som tok over posttjenestene?

Mange lokale aktivister gikk hardt ut med stort engasjement for lokalmiljøet, men tilsvarende liten kunnskap. Men butikkene beviste stort sett at de gjorde jobben sin godt, og i dag er det vanskelig å finne noen som vil gå tilbake til egne postkontorer som bare er åpne midt på dagen, så lenge de kan få tjenestene i nærbutikken sin når de trenger dem. Undersøkelsene fra Posten selv viste klar omsetningsøkning for butikkene med post, og Posten fikk til og med Dagligvareprisen for den store betydningen reformen fikk for nærbutikkene.

Nå er Posten inne i en ny runde med postkontornedleggelser og overføring til dagligvarebutikkene. Denne gangen er det tettsteder som er både ett og to hakk større enn tidligere, som er berørt.

Tidligere omlegginger til Post i Butikk har først og fremst styrket nærbutikken på bekostning av butikkene på større steder, eller bydelsbutikken på bekostning av kjøpesenter-butikken, fordi flere har handlet på hjemstedet når de uansett har måttet innom for å hente en pakke.

Nå er det de større stedene som får Post i Butikk. I denne runden kommer Posten inn i én av flere butikker på steder der det allerede er tøff kamp om markedsandelene. I den kampen vil det virkelig få betydning hvilken butikk som har posttjenestene. Så sant butikken selv gjør en skikkelig jobb, er Post i Butikk en klar fordel i konkurransen.

Dermed blir nærbutikkene en styrke for flere enn sitt eget lokalsamfunn. I første runde ble Norgesgruppen valgt som hovedpartner for Posten, ikke minst fordi gruppen er såpass sterk på nærbutikk-siden. Nå fører det partnerskapet til at det er Norgesgruppens butikker som foretrekkes også på større steder. På den måten gir styrke på nærbutikkfronten uttelling i form av økte markedsandeler.

Powered by Labrador CMS