Nyheter

Naturlig mer populært enn øko

I USA er en av de sterkeste trendene naturlig mat, som nå har større gjennomslagskraft i markedet enn økologisk.

Publisert Sist oppdatert

Naturlig og lokalprodusert mat, samt fokus på mattrygghet er de mest sentrale trendene i den amerikanske kjøttbransjen, skriver Nofima på sine nettsider.

Nofima besøkte nylig delstaten Wisconsin for å studere kjøttbransjen og omsetningen av kjøtt.

Den viktigste trenden i USA for tiden heter «natural». Det betyr at kjøtt skal være minst mulig foredlet og ikke være tilsatt flere stoffer enn stengt nødvendig.

I USA har naturlig mat større gjennomslagskraft i markedet enn økologisk. Interessa for økologisk mat har stagnert, og omsetningen av økologisk kjøtt utgjør bare 3 prosent av totalen.

Lokalprodusert mat er også i vekst i USA, og mange lokale småbedrifter har åpnet utsalg i nærmiljøet eller selger kjøttvarer på nett. Argumentet om kortreist mat blir brukt aktivt i markedsføring av kjøtt og netthandel med mat blir stadig mer populært.

Mattrygghet har lenge fått stor oppmerksomhet i USA, og nå har helsemyndighetene kommet med krav til sekse nye E. coli-bakterietyper, i tillegg til tidligere krav til type O157. Det er foreslått å innføra null-toleranse for alle disse typene av E. coli fra juni 2012.

Powered by Labrador CMS