Nyheter

Ned på jorden

Representanter for to mektige bedrifter i DLF-systemet, begge fra landbrukssamvirket, ble forleden sitert i Dagens Næringsliv med klare oppfatninger om dagligvarehandelens egne merkevarer

Publisert Sist oppdatert

mannen i DLF orstein Bor a Gilde, sier at egne mer er fr handelen er en k nkur nt som må behandles som enh er annen nkur nt og at svaret fra merindust en bør være mer innasjon, mer produktutvikling og økt mar dsføring På spørsmål til Tines direktør anne R fsholt fra journalisten i Dagens Næringsliv om Tine sier nei til å produsere egne mer svarer hun: «Vi er et mer var onsern og satser på våre egne mer-M n v har ingen nei-til-alt holdning Det vil v vurder sak til sak som en del a kundeforholdet.» Enda v ktigere er DLF formannens samtidige uttalelse til samme a is om at DLF fortsatt skal ha st og klare meninger men en mindre k nfront ende stil. «Debatten i vinter k m helt ut a og plutselig var v en del a en debatt v ikke kjent igjen.»

håper dette vil munne ut i en mer nøkt n beskr else a n- kur ansesituasjonen i dagligvar bransjen og at bransjen sel finner mekanismer for å løse felles utfordringer når det gjelder tilpasning til den v ksomme

nkur anse som eksist er i dagligvarehandelen i N rge og i stor deler a andørindust en.

ktig g unnlag for dette v være at både dagligvarehandelen og dagligvareindust en gjennom sine bransjefellesskap beflitter seg på å beskr e k nkur ansesituasjonen på en faktapreget måt

nkur ansetilsynet offentliggjorde like før sommeren «Betaling for h lleplass. kninger for

nkur ansen i dagligvaremar det i N rge - en foreløpig r pport.»

I DLFs høringssvar til denne r pport så sent som 31. august, het det «Tilsynet er svært klar og slår fast at \"knapt noe annet europeisk land har en tilsvarende k nsent asjon på detaljistleddet, uansett h ilke mål man ben er\"

Dette er en påstand sakset i tidligere høringsbr a DLF en den blir ikke r ktigere a den unn. delingsdirektør Lasse Ekeberg fra K nkur ansetilsynet ger da også denne oppfatning under sitt foredrag på DLFs høstkonferanse 20. oktober v d å ise til forskjellige mål på k nsenasjon i dagligvarehandelen i uli- eur peiske land. t også fra annet k mpetent hold at det ikk synes å være dekning for nevnte påstand. Den faktiske situasjon er at h is man sammenligner samlet mar dsandel for de t e største dagligvar handelsg pperingene i h t a de nordiske landene, har både Danmark og S ige en høy nsent asjon enn den v finner her i landet. I tillegg ligger og Finland t tt opp mot situasjonen i rge. I alle de t e andre nordis- landene har den største g upperingen en høy e mar dsandel enn den største i N rge. eur peiske land, herunder derland og S eits, er nå i den situasjon at de t e største g uppeingene har en samlet mar dsandel på 77 prosent eller mer

Ov askende var påstanden fr nkur ansetilsynets Lasse Ek berg under DLF onferansen om at mar dsandelene for dagligvauppene o er tid har vært r lavt stabile. Dette satte han opp mot at fag yndighene ville anta det er mer k nkur anse jo stør variasjon det er i disse mar dsandelene. ilsynet har i r ppor om betaling for h lleplass gått gjennom endringer i mar dsandelene de siste 10 år frem t.o.m. 2004 for de fire g upperingene samt en kategori de kaller «øv ge». r fremgår at det har vær endringer i mar dsandeler Den eneste stabile a de 5 kagorier tabellen i tilsynets r p- op er me er Coop No ilsynet bør k gere sitt syn også her

Powered by Labrador CMS