Nyheter

Nedgang for mikrobryggeriene

Publisert Sist oppdatert

Etter flere år med sterk vekst, opplever mikrobryggeriene salgsnedgang, skriver Finansavisen.

Tall fra Bryggeri- og drikkevareforeningen viser at småskalabryggeriene hadde en volumvekst på 16 prosent i fjor, opp fra 15 prosent vekst i 2016. Det utgjorde en markedsandel i ølkategorien på 4,4 prosent.

Fra desember har imidlertid trenden snudd, og hittil i år har volumet falt med 8,5 prosent. Nå ligger markedsandelen på 3,8 prosent.

Adm. direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen sier til Finansavisen at det er litt uforklarlig at endringen skjer over natten. Han tror imidlertid at noe av svaret ligger i økt grensehandel, samt at de store bryggeriene har satset på egne og mer prisgunstige spesialøl.

Powered by Labrador CMS