Nyheter

Nesquick-smell

Kundene flyktet over til O'Boy da Nestlé endret oppskriften på Nesquick. Dårlig kunnskap om lokalmarkedet får skylden, forteller Aftenposten i dag.

Publisert Sist oppdatert

For halvannet pår siden endret Netslé oppskriften på Nesquick over hele Europa. Det likte ikke nordmenn. – Du kan si det sånn at folk ringte, ja. Folk sa ifra. Og salget stupte, sier nordensjef Peter Svensson i Nestlé til Aftenposten.

Planen var å gjøre en forbedring av produktet. Forbrukerne ville ha en åpne-/lukkepose og en smak av lysere sjokolade, og da europeiske forbrukere ga gode tilbakemeldinger var selskapet overbevist. 1. februar kom det nye produktet i hyllene, og kort tid etter begynte telefonene å ringe på Nestlés kontor på Skøyen.

– Vi fikk mange henvendelser. Mens forbrukerne i Europa drikker varm melk med sjokolade, drikker dere nordmenn sjokolademelken kald. Det hadde vi ikke tenkt på, innrømmer Svensson beskjemmet overfor Aftenposten. Problemet var at det nye sjokoladepulveret ikke løste seg opp ordentlig i den kalde melken, og at sukkeret knaste i tennene når man nærmet seg slutten av glasset. Nestlés markedsandeler falt fra 25 prosent til 16 i løpet av få måneder, mens konkurrenten O'Boy fikk et realt løft. O'Boy har i dag 70 prosent av markedet, mens Nequick har karet seg opp til 17 prosent.

– Det var en dyr lærdom. Vi er nå blitt mye nøyere med å teste produktene i de nye markedene, sier Peter Svensson til Aftenposten.

Powered by Labrador CMS