Nyheter

Nestlé satser sunnere

Nestlé må omstrukturere i Norge etter at Coop overtok Ica. Konsernet satser på glutenfrie og økologiske produkter, skriver Matindustrien.

Publisert Sist oppdatert

Administrerende direktør Fabrice Favero i Nestlé Norge ser tre utfordringer i dagens marked: valuta, emv og Ica-overtagelsen.
– Vi importerer de fleste av våre varer i sveitserfranc. Med dagens sterke franc og svake krone spiser det av marginene våre. Vi må være konkurransedyktige her i Norge, og da nytter det ikke å skyve prisøkningen over på norske forbrukere, sier Favero i en pressemelding referert i Matindustrien.

– Reorganiseringen av bransjen gjennom Coops oppkjøp av Ica påvirker oss. Vi må omstrukturere, og ettersom at de to kjedene hadde noe ulikt vareutvalg, påvirker det også hva vi selger, sier Favero.

– Kjedene øker tilbudet av egenproduserte merkevarer (emv), og det merkes for merkevareprodusenter som Nestlé. Det stiller enda høyere krav til oss i form av nytenking og innovasjon, sier Favero videre.

Nestlé-sjefen sier selskapet opplever at norske forbrukere ønsker sunnere og mer naturlige produkter. Nestléi kommer derfor nå med både glutenfrie og økologiske produkter for å møte etterspørselen.

Fabrice Favero sier seg for øvrig fornøyd med starten på 2015, og at alle deres største kategorier – kaffe, barnemat og dyremat – går bra.

Powered by Labrador CMS