Nyheter

Netthandel gir økt emballasjebruk

Vi handler stadig flere varer på nett, og netthandelen i Norge øker langt mer enn handel i butikk. – Netthandel fører til betydelige mengder transportemballasje ut til forbrukerne, sier Jaana Røine.

Publisert Sist oppdatert

Jaana Røine er administrerende direktør i Grønt Punkt Norge, og sier i en pressemelding at netthandelsaktørene har et viktig ansvar for å dekke kostnadene ved innsamling og gjenvinning av denne emballasjen. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) økte butikkhandelen sin omsetning med 5,2 prosent i løpet av årets fem første måneder, mens netthandel økte med hele 8,8 prosent.

Komplett Group har ti nettbutikker i Skandinavia. I Norge er elektronettbutikken Komplett.no den største. Gjennom en avtale med returselskapet Elretur rapporteres all emballasjebruk inn til Grønt Punkt, som fakturerer dem direkte.

Et godt eksempel
Grønt Punkt Norge ser gjerne at flere følger Komplett Groups eksempel, og tar ansvar for emballasjen. Røine i Grønt Punkt påpeker at nesten en tredjedel av omsetningen for netthandelsmarkedet er relatert til produkter som det tradisjonelt følger mye emballasje med, nemlig data, lyd og bilde.

– Både når det gjelder slike produkter og netthandel generelt, er det fortsatt mange aktører som ikke tar miljøansvaret for emballasjen. Å betale vederlag for emballasjen som følger varen gir god miljøsamvittighet, samtidig som du viser kunder og forbrukere at du tar samfunnsansvar, sier Røine.

Powered by Labrador CMS